En del satsar på trygghet, andra på tillgänglighet, vissa startar vid 50 år, andra vid 55. För första gången finns nu en guide med Göteborgs seniorboenden, både kommunala och privata. Och de ser väldigt olika ut.

– Kunskapen om seniorboende är ganska diffus, så vi får många frågor, säger Marianne Hermansson, processledare på Senior Göteborg vid stadskansliet.

34 boenden på 48 sidor

– Vi vill informera och ge en tydlig bild över den stora mångfald som finns. Och också stimulera till att börja tänka i de här banorna. Det tar nog fem år innan man vant sig vid tanken att flytta, kanske från en stor och kär villa. Då kan det vara läge att ställa sig i kö redan nu.

”Bekvämt hemma – hela livet” heter den nya guiden som tagits fram av Senior Göteborg och Boplats Göteborg. Här beskrivs 34 olika seniorboenden på 48 sidor – både hyresrätter i kommunala bostadsbolag som Poseidon och Familjebostäder, bostadsrätter i HSB och lägenheter i stiftelser och privata hyresvärdar som Wallenstam.

Finns att hämta gratis på Boplats

– Vissa av lägenheterna annonseras ut på Boplats, några hittar man på Hemnet, några stiftelser har egna köer. Man kommer alltså åt boendena på olika sätt, säger Marianne Hermansson.

Guiden är uppdelad i fyra geografiska delar: Väster, Hisingen, Centrum och Nordost, med kartor för att lätt hitta de närmaste alternativen. Den trycks i 4000 exemplar och finns att hämta – gratis – på Boplats Göteborg och kommer också att skickas ut till stadsdelförvaltningarna.

Presenterar både kvaliteter och brister

Några kommunala kriterier eller minimikrav för vad som kan kallas seniorboende finns inte. Men guiden listar vilka egenskaper som utmärker de olika boendena, både inomhus och utomhus. Här får man också veta hur långt det är till vårdcentral, kollektivtrafik, mataffär och bibliotek.

– Andra kommuner gör upp listor över sina seniorboenden. Vi ville göra lite mer än så – presentera kvaliteterna och eventuella brister, säger Marianne Hermansson.

– Alla är ju inte lika bra. En del kan ha en fantastisk gemenskap men brister i tillgängligheten. Sånt vill vi ge konsumentupplysning om.

2672