Nu kan mer än varannan göteborgare som bor i hyresrätt anlita Störningsjouren när grannarna stör på kvällar och helger. Antalet hyresvärdar som ansluter sig till tjänsten ökar och verksamheten växer. Sex trygghetskonsulenter har anställts för att jobba med trygghetsfrågor dagtid.

Det senaste tillskottet av fastighetsägare är Wallenstam som förvaltar 2.715 lägenheter i Göteborg.

– Det innebär att 75.000 lägenheter är anslutna till Störningsjouren, säger Bo Strandberg som är bolagets vd.

Reder ut genom tillsyn och samtal

Störningsjouren har funnits i fyra år och är ett bolag inom kommunala Framtidskoncernen. Uppdraget – att skapa trygghet i boendemiljön – kommer både från hyresvärdarna och stadsdelsförvaltningarna.

– Grundtanken är att människor ska bo kvar. Vi ska skapa en trygg miljö och reda ut de störningar som uppstår genom tillsyn och samtal, säger Bo Strandberg.

Förra året ryckte Störningsjouren ut vid sammanlagt 3.800 störningar. Färre än vad man förväntat – 4.100 – men något fler än 2006 då antalet utryckningar var 3.664.

– Hälften av alla störningar handlar om hög musik under kvällar och nätter. Vid helgerna vill folk festa till lite och ibland tänker man sig inte för och stör grannarna. I princip alla rättar till det när vi är på plats, säger Bo Strandberg.

”Jätteduktiga medlare”

Under 2007 har Störningsjouren anställt sex trygghetskonsulenter som jobbar dagtid med att följa upp störningar. De medlar mellan grannarna för att undvika att konflikterna växer.

– De är jätteduktiga medlare. Målet är att skapa långsiktig trygghet ute i bostadsområdena, säger Bo Strandberg.

Hittills är det Familjebostäder och Bostadsbolaget som omfattas av den nya uppföljningstjänsten. Men på sikt ska Störningsjouren erbjuda den till alla sina kunder.