En dag om digitala verktyg. Har du en ny läsplatta och behöver hjälp att komma i gång? Kanske undrar du hur du startar ett konto på Facebook? Inga frågor är för stora eller för små när Stadsbiblioteket arrangerar Digitalidag för alla som vill lära sig mer om digitala verktyg och att navigera i ett digitalt samhälle.

Trappscenen på Stadsbiblioteket

Trappscenen på Stadsbiblioteket. Foto: Magdalena Sandahl

− Många förknippar biblioteket mest med böcker, men vårt uppdrag är förmedla information, såväl tryckt som digital. För att alla ska kunna ta del av den digitala informationen är det en viktig uppgift för biblioteket att erbjuda digital handledning, säger Magdalena Sandahl, bibliotekarie på Göteborgs Stads avdelning för Digitala verktyg och logistik.

Hon är ansvarig för Stadsbibliotekets Digitalidag den 15 oktober. Mellan kl 9–15 kommer bibliotekets medarbetare finnas på Trappscenen för att svara på frågor om allt från hur du lånar en e-bok till hur du skaffar bank-id. Det går också att ställa frågor via textchat, videochat eller telefon.

Handledning när det passar

− Det här är en tjänst som vi har även i vanliga fall. Varje vardag, kl 8–20, kan du boka en tid för digital handledning hos våra bibliotekarier. Digitalidagen är en möjlighet att nå ut till fler om att vi har den här tjänsten.

Digitalidagen är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Göteborgs Stads kulturförvaltning deltar för första gången i år.

− Det finns mycket information att ta del av men problemet är ofta att du redan måste vara digitalt kunnig för att kunna förstå information om digitala verktyg. Känner du dig inte heller hemma i området kan det också vara jobbigt att be om hjälp.

Magdalena Sandahl, bibliotekarie

Magdalena Sandahl, bibliotekarie på Göteborgs Stads avdelning för Digitala verktyg och logistik. Foto: Magdalena Sandahl

Tips på hur du skyddar dig

På Digitalidagen kan du på stadsbiblioteket lära dig att låna e-böcker, ladda ner tidningar och använda appen biblioteket, men också diskutera integritet, säkerhet och källkritik. En representant från Swedbank kommer ge handledning kring Swish, BankID och bedrägerier på nätet. Sist men inte minst finns åtta bibliotekarier på plats för att svara på alla typer av digitala frågor.

− Och om vi inte skulle ha svaret, hänvisar vi vart du i stället kan vända dig. Men tillsammans med våra besökare kan vi nysta i det mesta, säger Magdalena Sandahl.