Det flygande skägget. Gösta Fraenckels långa liv kom att präglas av en lekfull lidelse för bilar och flygplan. Hans långväga bilexpeditioner blev till spännande böcker, och under smeknamnet ”Det flygande skägget” botade han kikhostedrabbade barn på 1000 meters höjd.

Gösta Fraenckel
I Gösta Fraenckels våning på Vasaplatsen 2 i Göteborg fanns det förutom en hushållerska, en kokerska och en guvernant, också en privatchaufför. Nu var inte den teknikintresserade Gösta Fraenckel en man som överlät ratt och växelspak till någon annan. Chauffören Adolfssons Opel Kapitän kom därför mest att ha hustrun Hervor och parets fem barn som passagerare. Gösta körde en Opel Rekord på marken – och en Moth Major i luften.

Började odla skägg för ökad pondus
Men låt oss backa bandet till 1900-talets tidiga år. Göstas far Moritz Fraenckel hade framgångsrikt utvecklat en firma som handlade med konstgödsel. Affärerna gick så bra att sonen Gösta skickades till både Hamburg och Paris för att få finess på sin handelsstudier.

Väl hemkommen ansågs Fraenckel junior, 23 år gammal, redo att träda in i familjeföretaget. Bara ett par år senare avled fadern och 1910 stod plötsligt den unge Gösta Fraenckel i spetsen för firman.

Till en början kände han sig ung och osäker i umgänget med andra affärsmän och började odla ett skägg i hopp om att det skulle skänka honom större pondus.

När han i samband med firandet av sin 90-årsdag fick frågan hur han lyckats behålla sin vitalitet gav han ytterligare en pusselbit till den ungdomliga utmaningen:

– Jag var nykterist och ickerökare till jag var 23 år. Då lade jag av de vanorna. Man måste ju vara sällskaplig i affärskretsar.

Växande vurm för teknikens framsteg
Vasaplatsen 2
Så småningom växte Gösta Fraenckel in i sina ny roll. Med skägg, med en daglig grogg och Havannacigarr – och med en växande vurm för teknikens landvinningar.

Olympiaåret 1912 anförtroddes han sitt första körkort. Året därpå friade han till Hervor Hjelt. Tillsammans skulle paret få fem barn alltmedan Gösta drev faderns firma med fortsatt framgång. Men det var bakom ratten och flygspakarna den äventyrlige göteborgaren var i sitt esse.

Våren 1927 fick hans bilexpedition till Konstantinopel (idag Istanbul) stor uppmärksamhet i både inhemsk och utländsk press. När han, åter i Göteborg, bromsade in sin bil av märket Steyr två minuter före utlovad tid, var han så nära en göteborgsk Phileas Fogg man kunde tänka sig.

Var en flitig skribent
– För egen del är det egentligen en rekreationsresa, men det låter ju inte riktigt bra. Därför kallar vi det för en studieresa, sa Fraenckel själv i en intervju för GT.

De äventyrliga och långväga bilresorna fortsatte med nya mål och vid sidan av omfattande medial uppmärksamhet var Gösta Fraenckel själv en flitig skribent. Förutom fylliga brev, rapporter och artiklar författade han också böcker av olika karaktär. Göstas dotter Karin fick till exempel uppdraget att illustrera pappans barnböcker med titlar som ”Jöns födelsedagspresent” och ”Jöns på cykeltur”.

I trafikpolitiska frågor var Göteborgaren en av landets flitigaste debattörer. Ingen fråga var för liten. Hans barnbarn Per-Olof Helldahl berättar att Fraenckel på väg till kontoret på Västra Hamngatan redan vid rödljuset mot Allén kunde bli stående länge, länge för att iaktta bilisternas framfart och överträdelser.

Västra Hamngatan
Snart fick det brinnande bilintresset hård konkurrens av en fascination förflygande farkoster. Fraenckel ville förstås själv upp i luften, och hösten 1932 följde han som filmande passagerare med piloten Gösta Andrée från Torslanda till Croydon i England. Ett år senare fick Fraenckel sitt eget flygcertifikat, och på 50-årsdagen 1935 uppvaktade mamma Amelie sonen med en tvåsitsig Moth Major.

Flög kikhostesjuka barn
Idag utgör Fraenckels plan en av attraktionerna på Aeroseum i Säve. Och om Göteborgs Vetaranflygsällskap får som dom vill kommer planet att göra nya flygturer om några år. För att få många flygtimmar startade Gösta Fraenckel så kallade kikhosteflygningar från Torslanda.

– En förälder fick sitta upp i det öppna planet med sitt kikhostedrabbade barn i knäet. Bakom satt Fraenckel och så flög man i en timme på upp till 1000 meters höjd, berättar Roger Eliasson på Areoseum.

Till sin besvikelse fick Fraenckel aldrig medicinskt stöd för att flygningarna verkligen botade barnens hosta, men fler än barnbarnet Per-Olof Helldahl kan intyga att intaget av frisk och hög luft fungerade.

Krafterna svek vid 95 års ålder
Själv tycktes Gösta Fraenckel aldrig mattas. Varje dag, långt efter att han passerat sin nittionde födelsedag, promenerade han till kontoret på Västra Hamngatan 20 där medarbetarna var nästan lika gamla som Fraenckel själv.

De jämna födelsedagarna vid 80, 85 och 90 firades med flygturer från Torslanda. Tanken var att proceduren skulle upprepas vid 95-årsdagen sommaren 1980, men under våren svek Fraenckels krafter.

– Han var egentligen inte särskilt sjuk, det var mer som att han tröttnade, beskriver barnbarnet Erik Welling den vår när ”det flygande skägget” efter ett långt och händelserikt liv avled i hemmet.

Flygplan
Gösta Fraenckel vid sitt plan inför en s k kikhosteflygning. Foto: Aeroseum