Göteborgs pulsålder i nära 80 år. Lage Rosengren har grävt i arkivet, fått historier från allmänheten och samlat bilder. Nu är boken om Götaälvbrons historia klar. Nästan 300 sidor som sätter in bron i sitt historiska sammanhang.

Omkring år 2020 ska den nya Hisingsbron stå klar och Götaälvbron ska rivas. Sedan slutet av 2014 har författaren Lage Rosengren jobbat med att dokumentera bron som stod klar 1939.

– Det har varit en lång process med att gå igenom arkivet. Det här är fakta som inte går att googla sig till. Det har varit ett mycket intressant arbete eftersom det handlar om ett källmaterial som jag inte tror att många har sett, säger han.

Inte bara Götaälvbron
I våras efterlyste Lage Rosengren minnen, bilder och historier från bron.

– Jag fick litegrann, kanske inte så mycket som jag hoppats på, men det finns sådana inslag i boken.

Boken handlar inte bara om Götaälvbron utan snarare om Göteborgs älvförbindelser – hur förbindelserna såg ut tidigare, och även om Tingstadstunneln och Älvsborgsbron.

Tog lång tid
Något som göteborgarna och läsarna kanske inte känner till är hur lång handläggningstid det var innan trafiken kunde börja rulla på Götaälvbron.

– Det är påfallande hur lång tid det tog från de första tankarna på en ny fast förbindelse till att man de facto började bygga. Första tankarna kom redan 1890-talet. 1904 kom det första riktiga bearbetade förslaget – en tunnelförbindelse. Men 1934 togs beslutet om en bro och 1937 började man bygga.

Lage Rosengren har varit projektanställd på trafikkontoret för att skriva boken. I bokhandeln och på Stadsmuseet finns nu ”Götaälvbron – Göteborgs pulsålder under åtta decennier”. De nästan 300 sidorna innehåller mycket bilder – både äldre och nytagna.