Har du bokat en paket- eller charterresa till Egypten? Då är du garanterad pengarna tillbaka från din researrangör. Däremot betyder inte UD:s avrådan från resor till landet att den som har bokat sin resa med reguljärflyg automatiskt har rätt till ersättning.

En paketresa som inte blir av på grund av att Utrikesdepartementet nu avråder från resor till Egypten berättigar till full återbetalning. Även de resenärer som har blivit hemskickade lite tidigare från sina resmål har rätt till ersättning för de dagar man inte har kunnat nyttja på plats.

− Charterbolagen ska erbjuda pengarna tillbaka, vilket inte brukar vara några problem när läget är så pass allvarligt att UD avråder från resor, säger Sofie Lund, som är konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

Ska återbetalas inom sju dagar

Skulle man ändå stöta på problem gäller det att hänvisa till UD:s avrådan.

− Pengarna ska betalas ut inom sju dagar, men eftersom Egypten är ett så pass stort turistland finns det förstås en risk att det inte kommer att gå så snabbt eller att det kan bli svårt att komma i kontakt med sin researrangör, säger Sofie Lund och fortsätter:

− Men det är bra att själv var aktiv och försöka kontakta arrangören för att säga att man vill avboka resan på UD:s inrådan, säger Sofie Lund.

Hon föreslår att ta kontakt skriftligen, via e-post eller brev, och även se till att få en bekräftelse på sin avbokning

Andra villkor för reguljärflyget

För de Egyptenresenärer som har bokat sin resa med reguljärflyg är villkoren annorlunda.

− De omfattas inte av det avtal som finns med Svenska resebyråföreningen och har inte samma rätt till ersättning. Då får man kolla upp flygbolagens egna villkor och den egna reseförsäkringen för att se vad man kan få därifrån, säger Sofie Lund.

Var resan redan avbokad innan UD kom med sin avrådan går det dessvärre inte att få pengar tillbaka. Inte heller ersätter resebolagen de semesterdagar som har tagits ut till ingen nytta.