Mer seriösa telefon- och kalsongförsäljare och snabbare reklamationsärenden på hemelektronik. Det är några ”julklappar” som Konsument Göteborg önskar sig inför 2010. Men också att nätsajter som Facebook tackar nej till oseriösa annonser.

– Vi önskar att Facebook och andra internetsidor inte säljer reklamplats till aktörer som till exempel Livsprognos, Notara, oseriösa kalsongförsäljare och andra skojare, säger Anna Fjellman på Konsument Göteborg.

”De här företagen är väldigt otydliga”

Hon och hennes kollegor har fått många klagomål med luriga och otydliga erbjudanden på internet.

– Man klickar på pop up-rutor när man är på en sajt, till exempel Facebook. Och så vips har man köpt en värdering av bilen, utan att inse att den kostar 400 kronor.

– De här företagen är väldigt otydliga i sina erbjudanden, det är svårt att upptäcka att de tar ut en kostnad. Det finns ett koppel av såna företag på nätet som bjuder ut allt från trosor, kalsonger och rakhyvlar till ”livsprognoser” och kreditvärderingar, säger Anna Fjellman.

”Handeln måste också ta ansvar”

Önskelistan från konsument- och energirådgivarna utgår från vad som i hög grad har ställt till problem för konsumenterna under 2009.

En julklapp man önskar sig är att telefonförsäljare slutar lura konsumenter att ingå avtal om köp genom att påstå att det är gratis eller en gåva. Man önskar sig också att alla som arbetar i butik skaffar sig kunskap om den treåriga reklamationsrätten och att hemelektronikbranschen blir snabbare med sin reklamationshantering.

– Vi arbetar för att få aktiva och medvetna konsumenter, men det hjälper inte om inte handeln också tar sitt ansvar, säger Monika Jukic på Konsument Göteborg.

– Vissa branscher och företag är exemplariska och har aldrig några problem, och det måste ju gå att ta efter även för andra. Den smarte handlaren borde inse att det sparar pengar och tid att ha en korrekt reklamationshantering och rent mjöl i påsen, säger Monika Jukic.

Många klagomål på Min El

En annan julklapp handlar om att företaget Min el ger korrekt information vid gatuförsäljning. Det företagsnamnet ska inte förväxlas med Din El, som tidigare hette Plusenergi.

– Men det är just det som Min El hoppas på. Deras försäljare ute på stan är väldigt luddiga och kan få folk att tro att det handlar om det bolag kunden redan har. Det har våra energi- och klimatrådgivare fått mycket klagomål på, säger Anna Fjellman.

Min El är dotterbolag till Energibolaget i Sverige. En snabb sökning på Google visar att flera av företagets kunder luftar sitt missnöje på olika konsumentsidor.

– Det är sällan vi hänger ut företag med namn, men när vi får väldigt många klagomål och företagen inte gör något alls för att rätta till problemen, tvekar vi inte att göra det. Och de här företagen – Livsprognos, Notara och Min El – har verkligen kvalificerat sig för att bli uthängda, säger Anna Fjellman.

Hantverkare borde ha skriftliga avtal

Till sist har konsumentrådgivarna ett önskemål som inte riktar sig till handeln, utan till alla hantverkare.

– Vi önskar innerligt att alla hantverkare skriver skriftiga avtal med sina kunder. Det kan bli så mycket diskussioner efteråt: Vad har man kommit överens om, vilket pris gäller och när ska arbetet vara klart, säger Anna Fjellman.

Inte minst har de förmånliga ROT-avdragen lett till att det nu är ”säljarens marknad” för hantverkarna. De är en eftertraktad yrkesgrupp och många kunder kan stå på kö.

– Om konsumenten då kräver att få villkoren skriftligt, kanske hantverkaren backar ur. Så tyvärr kan det vara svårt för en konsument att få ett skriftligt avtal, säger Anna Fjellman.