Två av tolv undersökta träningsanläggningar i centrala Göteborg ger dålig prisinformation. Det visar en ny granskning av Konsument Göteborg. Både Itrim och Xtravaganza saknade helt prisuppgifter på sina hemsidor och även på plats i lokalerna.

Konsument Göteborg har granskat prisinformationen från tolv centrala gym som erbjuder viktminskning i kombination med träning. Alla utom Itrim och Xtravaganza hade tydlig och lättillgänglig prisinformation på sina hemsidor.

− När vi inte hittade prisinformationen på hemsidorna besökte vi deras lokaler. Inte heller där hittade vi de uppgifter vi sökte och vi fick inte några prislistor på förfrågan, säger Anna Fjellman på Konsument Göteborg och tillägger:

− Vi märkte att prisinformationen satt väldigt långt in även när vi pratade med personalen.

Samtal från missnöjda kunder

Bakgrunden till undersökningen är en rad samtal som Konsument Göteborg har fått ta emot från missnöjda göteborgare. Flera av dem har berättat att de inte förstått att det kostar så mycket pengar att gå med hos just Itrim och Xtravaganza. Några har känt sig lurade.

− Kostnaden är mellan 500 och 990 kronor i månaden. Dessutom blir man bunden på ett år så det handlar om ganska mycket pengar, säger Anna Fjellman.

Lagen kräver prisinformation

Enligt prisinformationslagen måste prisuppgifter finnas i direkt anslutning till den vara eller tjänst som erbjuds. Till exempel i form av ett anslag på väggen eller en folder.

Däremot säger inte lagen något om prisinformation via nätet.

− Men det är ju förstås önskvärt att den finns även där, säger Anna Fjellman.