”Why do you shop?” är boken som på ett provokativt sätt belyser den globala marknadsekonomin. På tisdag eftermiddag håller författarna ett debattseminarium kring shopping och konsumtionskritik på Handelshögskolan.

7B4_8.jpgJudith Wilske och André Erlen som skrivit ”Min första shoppingbok” är båda ekonomer och skådespelare. På baksidan av boken presenterar författarna den som ”en bok för alla små shoppare från 3 år och uppåt”.

I Tyskland ligger ”Min första shopping bok” på en lista över böcker som inte får säljas eller spridas till barn under 18 år. På lista finns pornografi, fascistisk propaganda och ultravåld. Detta har väckt stor uppmärksamhet i Tyskland.

Genom sitt konstföretag ”Why do you shop?” vill Wilske och Erlen verka för att öka folks shoppningmedvetande genom aktioner i shoppingcenter världen över. Utanför stormarknader säljer de etiketter, t-shirts, tärningar, tändsticksaskar, videos med logotypen ”Why do you shop?” och boken med samma namn. Det finns också kreditkort för Berliner Bank med logotypen.

Debattseminariet hålls klockan 13-15 på Handelshögskolan. Arrangörer är Centrum för konsumentvetenskap och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.