Konsumentrådgivaren Elin tipsar. Påstridiga eller vilseledande telekomförsäljare, konflikter med hantverkare och trasiga bilar – det är de vanligaste ärendena när missnöjda konsumenter söker hjälp hos Konsument Göteborg. Här berättar konsumentrådgivare Elin Lindeberg om vilka möjligheter du som konsument har att få hjälp om du råkar i tvist med ett företag.

Härom veckan tipsade konsumentrådgivare Elin Lindeberg i en artikel här på Vårt Göteborg om några olika sätt som konsumenter kan påverka företag. Till exempel genom att reklamera felaktiga varor, ställa frågor om produkterna innehåller farliga ämnen eller genom att betygsätta företag på olika sajter.

Mobilabonnemang, hantverkare och bilar i topp
Men vad ska man göra om man själv hamnar i en konflikt med ett företag? För det första kan man alltid kontakta Konsument Göteborg för rådgivning, berättar Elin Lindeberg. Hon och hennes kolleger brukar också tipsa konsumenter om att det i vissa fall kan vara klokt att förbereda sig redan innan affären för att undvika obehagliga överraskningar.

– De vanligaste typerna av ärenden där vi på Konsument Göteborg kommer i kontakt med missnöjda konsumenter gäller telekomföretag, hantverkartjänster och köp och reparationer av bilköp. Man kan generellt säga att ju mer pengar det handlar om, desto större är chansen att konsumenten hör av sig till oss, säger hon.

När man anlitar hantverkare tycker Elin att man bör skriva ett skriftligt avtal där det står tydligt vad som ska göras och till vilket pris, och berättar att Konsumentverket har färdiga avtal som man kan ladda ner från deras hemsida.

ARN prövar tvister
– Och om man ska köpa en bil är det viktigt att man upprättar ett köpavtal och får en varudeklaration som visar bilens skick. Det kan också vara bra att veta att man inte har samma skydd som köpare om säljaren är en privatperson som om man köper från ett företag, säger hon.

Om man hamnar i en konflikt kan man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som kostnadsfritt prövar tvister mellan konsumenter och företag. Nämnden lyssnar på de båda parternas argument och kommer sedan med en rekommendation som företagen själva väljer om de vill följa.

– ARN:s rekommendationer är inte tvingande, men de flesta företag följer dem ändå. Annars hamnar de nämligen på Råd och Röns svarta lista, berättar Elin Lindeberg.

Konsumentverket är tillsynsmyndighet
Man kan också anmäla oseriösa företag till Konsumentverket. De hanterar inte enskilda fall, men har ett övergripande tillsynsansvar för att se till så att företag sköter sig.

– Om många personer anmäler samma företag så går de in och granskar och kan besluta om påföljder. Och deras verksamhet bygger på att konsumenter anmäler – så om ett företag till exempel använder oacceptabla säljmetoder är det viktigt att de får reda på det, säger Elin Lindeberg.

Många influencers fällda
Om klagomålet gäller reklam kan man också vända sig till Reklamombudsmannen (RO).

– Om reklam är vilseledande, sexistisk eller diskriminerande är det viktigt att man anmäler det. På senare tid har det till exempel varit många influencers som blivit fällda för att de inte är tydliga med vilka av deras inlägg som är reklam, och också där bygger det på att konsumenter anmäler dem som inte följer reglerna, säger Elin Lindeberg.