Till jul köper vi leksaker för över tre miljarder kronor. Och när julen är slut har också flera leksaker sett sina bästa dagar. Alla vet hur det kan se ut i leksakslådan: ett bilhjul, en dockarm och nallen som ropar efter ett bandage om den trasiga magen.

– En leksak skall tåla att lekas med för den åldersgrupp som avses. Går den sönder ska man inte dra sig för att reklamera, tycker Lars Sundling på Konsument Göteborg.

Det kan var den radiostyrda bilen som bara står still eller dockvagnen som fallit i bitar.

Två års reklamationsrätt

Vissa leksaker är väldigt dyra, men ändå inte så hållbara som man kan förvänta sig. Man har alltid har två års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

– Det innebär att du alltid har rätt att reklamera fel som uppkommer inom två år, oavsett om du fått en ettårig garanti för varan, förklarar Lars.

Ett förbehåll är att varan inte får ha använts på ett felaktigt eller onormalt sätt.

– Den ska tålas att leka med, men det finns ju gränser även för en leksak, konstaterar Lars.

Säljaren har rätt att försöka laga felet, men om det inte går kan man kräva en ny vara eller pengar tillbaka. Om man inte är överens med säljaren kan man vända sig till Konsument Göteborg för rådgivning.

Spara kvittot

Det är i allmänhet säkrare att köpa leksaker till småbarn i fackhandeln, än att handla på mässor, mackar och liknande ställen där det ofta förekommer billigt skräp.

– Tänk på att öppet köp inte är en självklarhet, säger Lars.

– Det är viktigt att kontrollera i varje enskild affär vilka möjligheter man har att lämna tillbaka varan och få tillbaka sina pengar. Många affärer ger bytesrätt över jul, men inte öppet köp. Spara kvittot, och se till att löften om byte eller öppet köp står på kvittot.