Förra året hamnade hela 46.000 svenskar hos Kronofogden på grund av obetalda sms-lån. Allt fler av dem var medelålders kvinnor. Nu lanserar projektet Handla Smart, som drivs av Konsument Göteborg, en kampanj om hur man undviker skuldfällan.

– Kronofogdens statistik visar en väldig ökning av problem med sms-lån, säger Anna Fjellman, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg.

”Vuxna kvinnor bode veta mer om riskerna”

– Tidigare såg vi hur detta ökade mest bland ungdomar, men förra året var ökningen ännu större i gruppen medelålders kvinnor, vilket är alarmerande.

– Ungdomar kanske inte vet bättre, men vuxna kvinnor borde ändå veta lite mer om riskerna och ha bättre koll, säger Anna Fjellman.

Skuldfällan är del två i en trestegkampanj från Konsument Göteborg om hushållsekonomi i vår. Del två går under rubriken ”Så undviker du skuldfällan” och finns på www.handlasmart.nu.

Kronofogde bloggar om skuldsättning

Här kan man läsa om Fredrik som lånade 80 000 kr på fem dagar och om vad som hände sen. Här finns också spelet ”Cashman” – en variant på ”Pacman” – som illustrerar hur man kan bli drabbad av ”game over” om man inte tänker sig för.

– Jag hoppas vi kan snitsla en bana och lotsa en del människor genom tillvaron utan att trilla dit på nya skulder, säger Carina Elmerstig Stenström, ekonomisk rådgivare i Handla Smart-projektet.

På hemsidan bloggar också Annika Sydberger Norrman från Kronofogden. Hon kommer att ge goda råd och funderingar om hur vi skuldsätter oss, och vad vi kan göra åt problemet.

Kampanj i tre delar

Del ett i kampanjen handlade om hur man kan använda den så kallade kuvertmetoden för att ha koll på sin ekonomi. Den tredje och sista delen ska handla om alla abonnemang – till exempel el, telefon och TV – och vilka kostnader de för med sig.

– Vi har lagt upp kampanjen i tre delar, men artiklar, filmer och bloggtexter försvinner inte när den delen är över, utan allt ligger kvar på hemsidan, säger Anna Fjellman.