Hemelektronikbranschen behöver bli bättre på att hantera reklamationer. Nu har butikerna i stan ett gyllene tillfälle att öka sina kunskaper – Konsument Göteborg har satt ihop en specialutbildning för branschen. Den hålls vid tre olika tidpunkter innan julhandeln sätter igång på allvar.

Det senaste året har Konsument Göteborg varit särskilt intresserade av hemelektronikbranschen.

Vilseledande information om tilläggsförsäkringar

– Just hemelektronik är ett av de områden som vi får flest frågor om, säger Monika Jukic på Konsument Göteborg.

Förra hösten gjorde Konsument Göteborg en undersökning som visade att många hemelektronikbutiker gav kunderna dålig och vilseledande information om tilläggsförsäkringar.

Efter det har man vid ett par olika tillfällen träffat branschföreträdare för att skapa en dialog kring konsumentfrågor.

– Framförallt har branschen problem med att hantera reklamationer. I många fall följer de inte konsumentköplagen, säger Monika Jukic.

Praktiska övningsuppgifter i grupp

Konsumentköplagen reglerar vilka rättigheter konsumenten har om en vara är felaktig. Många ärenden som hamnar hos Konsument Göteborg handlar om långa reparationstider eller att en och samma vara repareras flera gånger.

– Ibland gäller det återköp eller svårigheter att få ersättning för kostnader som konsumenten drabbats av i samband med reklamationer, säger Monika Jukic.

Nu erbjuds hemelektronikkedjorna en specialutbildning. Vid tre olika tillfällen ska Monika Jukic berätta om vad lagen säger när det gäller reklamationer.

– Förutom en gemensam genomgång av konsumentköplagen får deltagarna göra praktiska övningsuppgifter i grupper. Då diskuteras olika fall från Allmänna reklamationsnämnden, säger Monika Jukic.