Välkomnar allmänhetens tips. Konsument Göteborg anmäler nu heminredningskedjan Jysk för vilseledande marknadsföring. Det var efter ett tips från allmänheten som konsumentrådgivare Tomas Borgenstrand uppmärksammades på företagets reklamblad. Nu ska Konsumentverket granska Jysks marknadsföringsmetoder.

En göteborgare som intresserade sig för heminredningskedjans Jysks produkter kände sig vilseledd av firmans reklamblad och tog kontakt med Konsument Göteborg.

– I reklambladet hette det ”halva priset” för det som såg ut att omfatta en hel varugrupp, men i själva verket var det bara en enskild produkt som såldes till halva priset, säger Tomas Borgenstrand som efter tipset noga följde formuleringarna i Jysks reklamblad under flera veckor.

Nu har en anmälan gått vidare till Konsumentverket, och Tomas Borgenstrand, tror att verket meddelar företaget att: ”Så här får ni inte göra”.

Har inte utmärkt sig negativt tidigare
– I så fall fortsätter Konsumentverket att hålla koll på deras reklamblad under en tid – rättar dom sig händer det inget mer. Får man ingen kontakt med företaget kan Konsumentverket välja att lägga ett vitesföreläggande. Nonchaleras även det kan företaget tvingas att betala vite.

De flesta seriösa företag följer Konsumentverkets rekommendationer, och Jysk har tidigare inte utmärkt sig på ett negativt sätt.

Konsument Göteborg välkomnar allmänheten att höra av sig om de ser vilseledande marknadsföring.

– Ibland rekommenderar vi kunderna att själva göra en anmälan till Konsumentverket – andra gånger, som i fallet med Jysk, fångar vi själva upp det, säger Tomas Borgenstrand.