Bäst bland storstäderna och fyra totalt. I årets granskning av svenska kommuners konsumentrådgivning är Göteborg bäst bland storstäderna. Totalt klättrar Göteborg från plats 24 förra året till en fjärdeplats bland landets 290 kommuner.
– Vi jobbar hårt med att nå ut till så många konsumenter som möjligt och att vara tillgängliga på det sätt som de behöver. Därför känns det väldigt kul att få bekräftat att vi håller hög nivå, säger konsumentrådgivare Cassandra Larsson.
Det är organisationen Sveriges konsumenter som gjort granskningen tillsammans med konsumenttidningen Råd & Rön. Göteborg klättrar i år från 24:e till en fjärdeplats på listan.
Fyra områden ingår i granskningen: konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning, livsmedelskontroll och konsumenters tillgång till kontanter. Konsumentrådgivningen får höga betyg på flera områden och budget- och skuldrådgivningen har toppbetyg när det gäller kort väntetid för besökare.
– På konsumentrådgivningen är vi många rådgivare med olika kompetenser som kan hjälpa och utbilda varandra, och det tror jag höjer kvaliteten på vår rådgivning, säger Cassandra Larsson.
– Det är också fantastiskt att budget- och skuldrådgivningens väntetid är så kort – som skuldsatt är det viktigt att man får hjälp snabbt när man fortfarande orkar ta tag i problemen, fortsätter hon.
Kommunal rådgivning underlättar för konsumenterna
De senaste åren har flera svenska kommuner lagt ner sina konsumentrådgivningar, som inte är en obligatorisk verksamhet för en kommun. Råd & Rön vill med kommunrankningen visa hur viktig kommunal konsumentrådgivning är för konsumenterna.
– Det är fantastiskt roligt att vi har så bra konsumentrådgivning och budget- och skuldrådgivning i Göteborg. Detta hade inte varit möjligt utan alla kompetenta medarbetare, säger verksamhetschef Ulrika Hellqvist.