Konsumentrådgivaren Elin tipsar om rättigheter. När man hör ordet konsumentmakt är det lätt att tänka på bojkotter eller andra sorters konfrontationer mellan kunder och företag. Men enligt Elin Lindeberg, konsumentrådgivare på Konsument Göteborg, kan makten också ligga i att ha koll på sina rättigheter som konsument.

– Den klassiska bilden av konsumentmakt är att det handlar om konsumenter som bojkottar företag som gör sådant som man inte tycker om – till exempel har dåliga förhållanden för arbetare eller använder palmolja eller farliga ämnen. Men när jag som konsumentrådgivare tänker på konsumentmakt så är det att ha kunskap om sina rättigheter som konsument och den lagstiftning som skyddar oss och ger oss möjlighet att ställa krav, säger Elin Lindeberg.

Reklamation skickar en signal
Som exempel nämner hon rätten till reklamation, som förutom möjligheten att få varan reparerad eller ersatt också skickar en signal till företaget om att kvaliteten kanske inte håller måttet.

 – Genom att reklamera signalerar du att du inte tänker godkänna en vara som det är fel på, och i långa loppet kan det leda till att företaget måste göra något. Det är viktigt att ligga på, tro på sin sak och våga vara en jobbig konsument, säger Elin Lindeberg.

Men det är många konsumenter som inte vet hur reklamationsrätten fungerar, säger Elin, och till exempel tror att man som kund alltid har rätt att få pengarna tillbaka direkt. Så är det inte, utan företaget har först och främst rätt att välja att reparera varan eller ge en ny likvärdig vara.

Reklamationsrätten styrs liksom många andra av konsumenters rättigheter av Konsumentköplagen. Men det finns också andra lagar man kan använda för att utöva sin konsumentmakt, säger Elin Lindeberg.

EU-lagstiftning om farliga ämnen
– Det finns till exempel en EU-lagstiftning som heter REACH, som innebär att man som konsument har rätt att få reda på om en vara innehåller särskilt farliga ämnen. Sveriges Konsumenter har med hjälp av REACH-lagstiftningen skapat en app som heter Kemikalieappen med information om vilka farliga ämnen som ingår i många varor, säger hon.

Men om du handlar varor på utländska sajter – och särskilt från länder utanför EU – så är dina rättigheter som konsument mer begränsade.

– Det har ju blivit vanligt att handla från billiga utländska hemsidor, men då betalar du genom att man inte har samma rättigheter. Och genom att det inte ställs samma krav på varorna som inom EU vad gäller såväl säkerhet som exempelvis arbetsvillkor för fabriksarbetarna, säger Elin Lindeberg.

Positiv respons också viktig
En allt viktigare form av konsumentmakt är möjligheten att recensera företag på sociala medier och olika jämförelsesajter. En sorts makt som kan användas både för att varna andra konsumenter för företag som inte sköter sig och för att synliggöra de som gör något bra med ett högt betyg.

– Om man verkligen är nöjd som kund tycker jag att det är bra att ge ett positivt betyg, så att det inte bara är negativt. Det är också viktigt att man har koll på sina rättigheter så att man vet vad man har rätt att kräva som konsument. Men i och med sajter som Facebook lever vi verkligen i en tid där man som konsument kan utnyttja sin makt på ett helt annat sätt än tidigare, säger Elin Lindeberg.