“Roligt att se”. Göteborgs Stads konsumentrådgivning har undersökt hur 100 slumpvis utvalda företag följer E-handelslagen. Resultatet var positivt. “Det är roligt att se att så många följer E-handelslagen och har rätt information på sina hemsidor”, säger konsumentrådgivaren Elin Lindeberg.

Elin Lindeberg, konsumentrådgivare i Göteborgs Stad.

Enligt E-handelslagen ska det finnas organisationsnummer, namn, adress och e-post på ett företags hemsida. Göteborgs Stads konsumentrådgivning får många samtal från konsumenter som ringer för att de har svårt att hitta dessa uppgifter. Konsumentrådgivarna gjorde därför en undersökning efter sommaren för att se hur det ser ut på hemsidor till företag som säljer på internet.

Slumpmässigt utvalda

De valde slumpmässigt ut 100 företag ur följande kategorier. kläder och skor, vitvaror, hälsoprodukter, hemelektronik, kosmetika, böcker, möbler, sport och fritid samt auktion.

– Det var för att få en bred förståelse för hur det ser ut och för att se om det var någon särskild grupp som stack ut.

Positivt resultat

 Resultatet av undersökningen var positivt och visar att många har fullständig information på sina hemsidor. 84 procent har e-post, 88 procent har organisationsnummer, 93 procent har namn och 87 procent har adress.

– Vi trodde att det skulle vara fler som inte hade e-postadress.

Räcker inte med kontaktformulär

 Just e-postadress är något som konsumentrådgivarna märker att fler och fler företag gömmer i sina villkor eller att de har ett kontaktformulär i stället.

– Ett kontaktformulär räcker inte enligt vår tolkning av lagen. Det som är bra med en mejladress är att konsumenten får ett bevis på att den har kontaktat företaget. Ett kontaktformulär kan man inte bevisa något med.

Krävdes få klick

Konsumentrådgivarna räknade även antal klick som behövdes för att hitta kontaktinformationen på hemsidorna. De flesta hade två klick. Ett klick för att komma in på hemsidan och därefter ytterligare ett klick för att gå vidare till “kontakta oss” eller “om oss”.

– Det var väldigt få som hade fler än tre klick, det var också positivt.

Elin Lindebergs tips till konsumenter som har svårt att hitta information om företaget på hemsidan är att gå in och läsa villkoren. Där finns ofta mycket information och där kan ofta  både organisationsnummer och e-postadress stå.

Tänk på det här när du handlar

I dag finns det väldigt många företag som skriver på svenska men är registrerade i andra länder. Det är därför viktigt att kolla upp ett företag innan du handlar av det så att du inte blir lurad. Ta reda på vilket land företaget är registrerat i, finns det organisationsnummer eller adress i Sverige. Se om företaget har e-postadress. Mejla den och se hur snabbt företaget svarar eller om företaget svarar över huvud taget.