“Det finaste pris man kan få”. Hallå där Maud Öhlund, konsumentvägledare på Göteborgs Stad, som fått utmärkelsen Årets konsumentvägledare, grattis och hur känns det?

– Det känns jättebra. Jag blev väldigt glad, rörd och stolt. Det var en total överraskning! Det är väl egentligen det finaste priset du kan få som konsumentvägledare. Jag har varit konsumentvägledare sedan 2007 och slutar med flaggan i topp, jag ska jobba ett år till sedan går jag i pension.

Vad är det bästa med att vara konsumentvägledare?

 -Det bästa med mitt jobb är att jag får prata med väldigt många trevliga människor. Jag känner att jag kan hjälpa och stötta dem. Man gör skillnad.

Är det något som du uppskattar särskilt mycket med ditt arbete?

 – Det är ett oerhört varierat jobb. Vi har individuell rådgivning på telefon, e-post och när det inte är pandemi så tar vi emot besök. Jag är ute och föreläser, det gör vi digitalt i dag, men det är mycket roligare att vara ute på riktigt. Man är med i tv, radio och skriver i tidningar. Det är så varierat att det är svårt att säga vad som är roligast, men jag tycker att ändå att telefonrådgivningen är i en klass för sig.

Har du firat att du fått priset och i så fall hur?

 – Nej, det har jag inte. Vi lever ju i en tid när man inte kan fira. Men när vi är tillbaka på kontoret så vill jag bjuda mina fantastiska kollegor på tårta.

Priset består av ett diplom och ett presentkort, har du satt upp diplomet och vad har du tänkt att köpa?

 – Diplomet har jag ställt på en hylla hemma och presentkortet på 1000 kronor på Akademibokhandeln kommer väl till pass nu inför sommaren med böcker och kanske ett nytt pussel, vi får se!

Vad tycker du om motiveringen (läs den nedan)?

– Den är jättefin. Jag tror aldrig att jag fått en sådan fin bekräftelse under de år jag jobbat. Men det ska också tilläggas att det handlar mycket om de människor man jobbar med. Jag har superkollegor och tillsammans är vi ett kanonteam som hjälper de boende i Göteborg. Det är ett lagarbete men jag tycker att det är jätteroligt att mina kollegor känner att jag är ett stöd för dem.