I vår ska prisinformationen i skyltfönstren granskas extra noga. Ett antal butiker och köpcenter i stan kommer få besök av fältgrupper från fem olika pensionärsorganisationer. Granskningen utförs i samarbete med Konsument Göteborg.

– Pensionärer är väldigt intresserade av konsumentfrågor. Det här är ett sätt för oss att hitta långsiktiga samarbetsformer med pensionärsorganisationerna, säger Ann-Kristin Hedeberg på Konsument Göteborg.

Utbildning i konsumenträtt

Tillsammans med PRO, SPF, RPG, SPRF och SKPF ska Konsument Göteborg genomföra en marknadsundersökning av butikernas prisinformation.

– Det är en fråga som vi får många synpunkter på och det är förhållandevis enkelt att göra en sådan kontroll. Projektet är också ett sätt att erbjuda samtliga organisationer utbildning i konsumenträtt.

I slutet av oktober inleddes projektet med en temadag dit tio medlemmar från varje organisation var inbjuden. Just nu pågår den andra delen – planeringsfasen. Då utbildas de pensionärer som ska utföra kontrollen.

Gör enkät om butiksmiljöer

– Granskningen av skyltfönstren sker under våren. Dessutom ska vi göra en enkätundersökning bland medlemmarna i organisationerna om hur de upplever butiksmiljöerna. Det kan handla om belysning, hur djupa frysdiskarna är eller om det finns stolar att sitta på, säger Ann-Kristin Hedeberg.

Tanken är att samarbetet med pensionärsorganisationerna ska utvecklas.

– Förhoppningsvis kan vi hitta andra ämnesområden. Pensionärerna har lika många frågor som vi andra kring telekom och hemelektronik. Vad är en platt-tv, hur fungerar en mp3 och hur använder man ett USB-minne?