Shopping – så heter ett nytt rollspel som högstadieelever i Göteborg får chans att spela i höst. Eleverna tilldelas roller i olika dilemman som en ung konsument kan råka ut för och får försöka lösa dem. Sedan blir det diskussion om vad som är rätt.

– Det kan handla om att du har köpt ett par dyra jeans och sedan går dragkedjan sönder. Eller vad som gäller vid öppet köp, telefonförsäljning eller om man lånat pengar av en kompis, berättar Maud Öhlund på Konsument Göteborg.

”Kunskapen bör in på högstadiet”

”Shopping” är ett exempel på upplevelsebaserat lärande, ett pedagogiskt begrepp som innebär att eleverna själva är aktiva. Det ska vara roligt, tankeväckande och lärorikt på samma gång.

Rollspelet har tagits fram av GR Utbildning på uppdrag av Konsument Göteborg och sedan testats av lärare och elever i Göteborgsregionen. Shopping spelas i grupper. Sedan jämför man hur grupperna löst sina problem och till sist stämmer man av med rättigheter och skyldigheter i lagar och regler.

– Vi vill vara nära ungdomarna och deras vardagliga problem. Tidigare har vi främst vänt oss till gymnasieungdomar, men den här kunskapen bör faktiskt in på högstadiet, för redan då får många tonåringar själva ansvar för barnbidraget, säger Maud Öhlund.

Hon ser ”Shopping” som en del av Konsument Göteborgs kunskapsförmedling och förebyggande arbete.

Fler skolor får chansen till våren

– Förhoppningsvis är det ett verktyg som gör att ungdomarna lättare kan hantera sin egen vardag och ger dem möjligheter att välja – eller välja bort, säger Maud Öhlund.

Hon och tre andra informatörer tar med sig rollspelet till 16 skolor i höst, med start i mitten av september. Totalt ska 29 klasser i årskurs 8 och 9 få besök, vilket innebär att hösten är fullbokad, men skolorna får nya chanser till våren.

– I december – januari kommer vi att gå ut med en ny anmälningsrunda inför vårterminen, då även till Kungälvs kommun, säger Maud Öhlund.

Skolor i Partille, Ale och Öckerö har också fått erbjudande om rollspelet.