Lösning som ska minska matsvinnet. Pandemin har tvingat Liseberg att ställa in årets julbord på Hamnkrogen. Men många beställningar och förberedelserna av julmat och julgodis är redan gjorda. För att inte behöva slänga mat erbjuder Liseberg nu julbordet som take−away.
Redan i augusti började Lisebergs restaurang Hamnkrogen att lägga beställningar och börja förbereda årets julmat. När beslutet togs att ställa in julbordet på grund av covid-19-pandemin stod restaurangens personal med bland annat ett ton inlagd sill, 100 kilo förberedda såser, 100 kilo hembakade julkakor och cirka 250 kilo julgodis. För behöva slänga maten blev lösningen tre olika typer av julbord som kan beställas för upphämtning.
– Vi hoppas att julbord som take−away kan bidra till att maten inte går till spillo. Kan det samtidigt underlätta för någon i julstöket så är ju det en härlig bonus, säger Nico Schaak, affärsområdeschef på Lisebergs restauranger.
Både klassiker och vegansk julmat
Julbordet finns i tre olika versioner; ett stort för fyra personer, ett litet för fyra personer och ett veganskt för två personer.
– I det stora julbordet ingår nio olika sorters sill, som kräftsill, fransk löksill och årets nyhet blåbärssill. Självklart ingår också klassiker som Janssons frestelse, köttbullar, fem olika sorters lax och mjuk pepparkaka, säger Helena Stenborg, restaurangchef på Hamnkrogen.
Maten beställs på Lisebergs hemsida senast den 16 december. Därefter kan den hämtas den avtalade dagen och, med hjälp av medföljande instruktioner, värmas upp och serveras hemma.
Ett av Lisebergs hållbarhetsmål är just att minska sitt matsvinn med fem procent varje år till 2025. Flera av nöjesparkens restauranger är därför anslutna till Generation Waste som hjälper organisationer att minska sitt matsvinn genom att bland annat väga och analysera matavfallet.