Nio av tio nöjda med helhetsintrycket. Under sex dagar hade Kulturkalaset och Europride 1,7 miljoner besökare. Tack vare satsningen Engångsfritt Kulturkalas minskade antalet bestick av engångsmaterial med 6 500 jämfört med i fjol. Det visar Göteborgs Kulturkalas nysläppta rapport för 2018.
Den nya miljösatsningen bidrog också till att tusentals glas i engångsmaterial kunde undvikas, vilket är ett stort steg på väg mot målet ett engångsfritt evenemang år 2021.
I år sorterades också 63 procent av avfallet, jämfört med 46 procent 2017.
Under hela året har Kulturkalaset arbetet för att minska segregationen i Göteborg. Bland annat har elever från olika skolor mötts för att skapa konst i mosaik tillsammans på Mosaikfabriken. Dessa mosaiker pryder nu muren på Kungstorget och invigdes i dag, tisdag den 6 november.
13 procent utländska besökare
– Jag är oerhört nöjd över att vi gör skillnad på riktigt. Vi sätter avtryck genom vårt systematiska hållbarhetsarbete med lyckade satsningar på såväl ekologisk som social hållbarhet, säger Tasso Stafilidis, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.
Av de 1,7 miljoner besökarna deltog 225 000 i EuroPride och 200 000 på Barnens Kulturkalas. Tre av fyra besökare kom från Göteborgsregionen, en av tio från övriga landet och 13 procent var utländska besökare. Årets besöksundersökning visar ett tydligt bättre resultat än i fjol, bland annat uppgav nio av tio besökare att de deras helhetsintryck av Kulturkalaset/EuroPride var bra.