Fler och fler göteborgare har nappat på den enkla idén att må bättre genom att börja röra på benen. Under 2004 har idrotts- och föreningsförvaltningen delat ut 60.000 små blå promenadkort i Promenadkampanjen.

30 minuter om dagen gör dig gladare, du får starkare ben och går lättare ner i vikt. Det är tanken bakom ”Promenadkampanjen” som nu går in på femte året och som vuxit för varje år.

Vill inspirera

– ”Jag kanske skulle ta en promenad ändå, eller ta trappan istället för hissen”, det är så vi vill få människor att tänka, berättar Birgitta Flärdh vid idrotts- och förenings- förvaltningen

Många har kanske sett det lilla blå promenadkortet, som kan hämtas på bland annat motionscentraler och bibliotek, apotek. kortet består av 12 rutor, och en 30-minutersrunda ger en ifylld ruta. Ett fulltecknat kort ger en chans att vinna resor, presentkort och fritidsartiklar.

– Men det handlar inte om att tävla i första hand utan vi vill påverka och inspirera göteborgarna att börja röra på sig. Självklart kan man promenera utan att fylla i ett särskilt kort, den egna hälsan är den verkliga vinsten, säger Birgitta Flärdh.

12.000 skickade in

Under 2004 delades 60.000 promenadkort ut, det är en ökning med 3.000 sedan 2003 och hela 20.000 fler än året dessförinnan. Göteborgarna skickade förra året in sammanlagt 12.000 promenadkort till de fyra lottdragningarna.

Promenadkampanjen har pågått sedan 2001 och var till en början en del av den större kampanjen ”Sätt Göteborg i rörelse”. Kampanjen är ett samarbete mellan Göteborgs Stad Idrott- och förening, Korpen, Friluftsfrämjandet, Apoteket AB och Göteborgs-Posten.