Båtfolket handlar prylar till sina båtar för mångmiljonbelopp, samtidigt som allt fler ligger för ankar i hemmahamnen hela säsongen. Den flytande sommarstugan blir allt vanligare i takt med stigande fastighetspriser. Det visar undersökningar som Västsvenska turistrådet har gjort.

– Det är ingen utveckling jag tycker är särskilt rolig, men internationellt är det så här det ser ut. Det innebär också att man efterfrågar ett större utbud av caféer, restauranger, servicebutiker och bättre avfallshantering bland annat, säger Anders Svedberg på Västsvenska turistrådet.

”Dags ändra synen på båtplatsen”

Bara i Björlanda Kile som är en av landets allra största småbåtshamnar hade man 13.500 övernattningar i fjol, men som gästbåtshamn är den inte särskilt populär.

De flesta övernattningarna görs av båtägare som har sin båtplats där. Likadan är situationen längre upp i Bohuslän på platser som Fiskebäckskil.

– Det är dags att ändra på synen av båtplatsen som enbart en p-plats, här är det ett boendekoncept som växer, säger Anders Svedberg.

Lättar på ankaret

Fortfarande lättar dock majoriteten av småbåtsfolket ankar några gånger varje säsong i alla fall. Och de är beredda att lätta även på plånboken.

Båtägarna i Göteborg handlar prylar till sin båt för ett par hundra miljoner kronor varje år.

– Vi vet genom undersökningar att varje båtägare handlar saker till båten för cirka 10.000 kronor per år, säger han.

Prylar för 170 miljoner

Nyligen räknade Stadsbyggnadskontoret ut att det finns 17.225 båtplatser i Göteborg. Tar man den siffran gånger 10.000 innebär det en omsättning av båtprylar på 170 miljoner kronor varje år.

Så det är ingen överdrift att påstå att båtlivet genererar både arbetstillfällen och inkomster till Göteborg:

– Båtlivet är helt klart en viktig tillväxtfaktor, säger Anders Svedberg.

Båttätast i världen

Sverige är tillsammans med Norge världens mest båttäta land med ungefär en fritidsbåt för var sjunde invånare. Dessutom är Västkusten den allra mest besökta kuststräckan i landet. Här görs varje år närmare tre miljoner övernattningar.

– När vi för ett par år sedan tog reda på hur mycket den här gruppen spenderade vid sina hamnbesök blev vi lite förvånade över hur lite det var. I genomsnitt 165 kronor per dygn. Det beror inte på att den här gruppen är snålare, utan på att utbudet är begränsat, säger Anders Svedberg vars uppgift är att utveckla turismen för båtfolket.

Trots att han tycker summan kunde vara högre, blir den totala omsättningen för det västsvenska båtlivet imponerande 499 miljoner kronor.

440.jpg

Fortfarande lättar majoriteten av småbåtsfolket ankar några gånger varje säsong. Som här vid ostindiefararens avsegling i oktober 2005. Foto: Klas Eriksson

Läs också:
17.000 båtplatser i Göteborg visar ny inventering
[2007-06-04]