Kampanj inför och under höstlovet. Badvärdarna i Göteborgs Stads simhallar räddar liv när olyckan är framme, men de gör också så mycket annat som badgästerna kanske inte ser. Nu lyfts badvärdarnas roll i animerade filmer i en kampanj inför och under höstlovet.

 

Tanken var att köra kampanjen vid den här tiden förra året. Då fick simhallarna stänga på grund av covid-19-pandemin. Men i år blir den av i anslutning till höstlovet då extra många barn besöker simhallarna.

– Grunden till kampanjen är att vi vill visa våra besökare att våra badvärdar kan så mycket mer än att livrädda. Det som besökarna ser är bevakning, men badvärdarna arbetar också mycket med städning eftersom vi har hårda krav på att det ska vara rent i en simhall, säger Anette Hägnemo, samordnare för bad på idrotts- och föreningsförvaltningen.

Viktigt att alla trivs

 Badvärdarna kan även hjälpa dem som vill ta simmärken eller plåstra om gäster som halkat. De ser också till så att badgästerna hoppar en och en från hopptornet. Bland mycket annat.

– Med kampanjen vill vi också lyfta att det är viktigt att alla följer de trivselregler som finns så att alla ska tycka att det är trevligt att vara i våra simhallar. Filmerna visar detta på ett roligt och lustigt sätt, men med ett allvar bakom.

Visas i simhallarna

De animerade filmerna är framtagna av Göteborgs Stad, Stockholms stad, Malmö stad och Svenska badbranschen. I Göteborgs Stad visas de bland annat på sociala medier och i simhallarna. Kampanjen pågår från den 25 oktober till den 7 november. Då går det till exempel att ta simmärken gratis och besökarna får reflexer med budskapet “Vi finns här för dig. Trivsel för alla och säkerhet för alla.”

– Badvärdarna har speciella t-shirtar på sig där det står “Trivsel för alla”.

Kampanjen ska utvärderas när den är slut. Badvärdarna har fått ett antal frågor innan kampanjen som de ska tänka lite extra på.  De pratar också med besökarna för att få feedback.  I Göteborgs Stad finns ungefär 60 badvärdar.