”Viktiga steg på vägen mot helårsverksamhet”. 351 000 gäster på 16 dagar är nytt besöksrekord för Halloween på Liseberg, 30 000 fler än förra året. Det betyder att den kusliga höstsäsongen nu drar lika mycket folk som under Lisebergs bästa sommarveckor. Omsättningen ökade också, från 90 till 100 miljoner kronor jämfört med Halloween på Liseberg 2018, liksom beläggningen på Lisebergs hotell.
– Gästsiffrorna är mycket glädjande. Halloweensäsongens framgång är en bekräftelse på att vi tagit viktiga steg på vägen på vår resa mot att bli en helårsverksamhet, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.
Årets Halloween på Liseberg bjöd på fler skräckhus än någonsin – fem stycken – och 38 öppna attraktioner. Parken hade dekorerats med 100 ton närodlade pumpor som nu blir biogas.
Den 15 november öppnar Jul på Liseberg så närmast väntar tio dagar av intensivt arbete med att plocka bort pumpor och zombies och klä parken med juleljus och konstsnö.
– Omställningen av parken, både från sommar till Halloween och från Halloween till jul, är en enorm utmaning under stor tidspress, men vi har en fantastisk personal som gör det omöjliga möjligt, säger Andreas Andersen.