Med hjälp av teater och konst har städare på kommunala Bostadsbolaget lyckats höja sin status inom företaget. Nu har projektet dessutom vunnit Stora Kultur- och Näringslivspriset.

Föreningen Kultur och Näringsliv delar varje år ut ”Swedish arts and business awards”, ett antal utmärkelser för samverkan mellan företag och kulturverksamheter.

Dramatiker följde städpersonalen

Bostadsbolagets projekt ”Kultur + arbetsliv = hälsa” vann i år ett av de regionala priserna i Västra Götaland och kammade alltså dessutom hem utmärkelsen Stora Kultur- och Näringslivspriset.

Det överlämnades vid en ceremoni på Konserthuset i måndags kväll.
Projektet inleddes för flera år sedan, efter det att städverksamheten inom Bostadsbolaget hade lagts över i ett bolag inom bolaget.

– Tanken var att städverksamheten skulle konkurrensutsättas och på sikt kanske läggas ut på entreprenad. Men den nya organisationen ledde till att många inom personalen kände sig åsidosatta och sårade, berättar Malin Strandin på Bostadsbolagets städenhet.

Ur städpersonalens situation föddes så småningom ett teaterprojekt, där regissören och dramatikern Petra Revenue under en längre tid följde en grupp städare. Tillsammans skapade de en teaterföreställning, byggd på egna erfarenheter.

– Föreställningen, en sorts kabaré och modevisning, spelades upp för Bostadsbolagets övriga personal. Teaterprojektet var en viktig del i den totala omvärdering av städverksamheten som sedan skedde, berättar Malin Strandin.

Idag är städverksamheten åter en enhet inom bolaget.

Roligare än en powerpoint-presentation

Inom ramen för kulturprojektet har också en bildkonstnär på liknande sätt arbetat tillsammans med städare och fastighetsskötare på Bostadsbolaget i Hammarkullen.

Numera används enligt Malin Strandin olika kulturella uttrycksmedel som ett naturligt sätt att kommunicera inom Bostadsbolaget.

– I våras hade vi exempelvis olika teaterinslag i samband med vår årliga inspirationsdag. Det är mycket roligare är att ta del av en powerpoint-presentation, berättar hon.

Bostadsbolaget delar priset med Skådebanan, som tog initiativet till kulturprojektet.