Varför kittlar vampyrer och svart magi? Blod, eld och dödskallar syns i modet sedan länge. Vampyrer och våldtäkter är det senaste. På tisdag i nästa vecka blir det debatt på Röhsska museet om ondskan i modet.

Gothkulturen lånar estetik från odöda, metalkulturen har referenser i blod och eld och ansedda modehus som Calvin Klein och Dolce & Gabbana anklagas för att spela på gruppvåldtäkter i reklam. Designnätverket Ada Sweden står bakom arrangemanget och vill väcka en rad frågor om förhållandet mellan mode och ond design:

Varför kittlas vi av vampyrer, dödskallar och svart magi? Är varumärket Lacoste kopplat till ondska efter att Utöya-mördaren haft en sådan tröja på sig? Kan man bära Coco Chanel trots hennes koppling till nazismen? Och vad händer om de ”onda” modekläderna är rättvisemärkta, tappar de i känsla och status då?

Ada har fått ihop en namnkunnig panel till debatten på tisdag:
• Karoline Bakken Lund, designer på norska jeansmärket Anti Denim, med ett formspråk inspirerat av mörker och ondska, tydligt kopplat till metal-estetiken.
• Sara Kristoffersson, gästprofessor på Konstfack och kritiker på SvD. Har bland annat skrivit om mode och makt.
• Jakob Wenzer, etnolog, Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK). Intresserad av hur begär kopplas till ondska och onda symboler. Har bland annat forskat på estetiken i energidrycker med monster.
• Malin Holgersson, Kokokaka och konsttidskriften Ful är moderator. Hon gjorde nyligen kulturdokumentären Bilder av våld för Radioteatern i SR P1.

Debatten på Röhsska börjar kl 17.30 tisdag 13 december och är öppen för alla intresserade. Det är fri entré men man behöver anmäla sig på info@adasweden.se.