Röhsska museet öppnar ett tillfälligt design-café och Stadsmuseet presenterar sin nya guidebok om Västra Frölunda. Det är några av Göteborgs Stads bidrag till Bok- och biblioteksmässan, som invigs på torsdagen av Estlands president Toomas Hendrik Ilves.

Röhsskas designcafé i Kongressfoajén är tänkt att vara en liten oas, en bit från mässans stim och stök.

Här kan trötta bokälskare sjunka ner en stund och vila i exklusiva designmöbler från Lammhult, Alexander Lervik och den prisbelönta designtrion Norway Says.

– Det är första gången vi har design-café på bokmässan och det är jättekul att få vara med, säger Birgitta Wåhlander, mediaansvarig på Röhsska.

– Vår inredningsarkitekt Bodil Gyllenberg-Pernevi har satt ihop en mycket spännande miljö för mässbesökarna.

Här kan man också förhandstitta på några modeller av arkitekten Gert Wingårdh som kommer att finnas med i Röhsskas utställning i vinter, med anledning av att Wingårdh firar 30 år som arkitekt.

Tredje guideboken om Göteborg

Förutom caféets personal kommer två värdar från Röhsska att hjälpa besökarna till rätta i designmiljön, som även innehåller smyckekonst från galleriet hnoss och inredningstyger från Ljungbergs, Almedahls och Väveriet.

Röhsskas designcafé finns på plan 2 i Kongressfoajén. En trappa ner, i monter C04:41, presenterar Stadsmuseet den senaste i raden av guideböcker till Göteborg: Upptäck Västra Frölunda, där läsaren tas med på vandringar i Frölunda, Tynnered och Högsbo.

Frölundaboken är nummer tre i raden av guideböcker för Göteborg. De tidigare heter Upptäck Angered och Upptäck Nordost, där nordost betyder Gamlestaden, Utby, Kviberg, Kortedala och Bergsjön .

Den nya guideboken är, liksom de tidigare två, skriven av seriens redaktör, byggnadsantikvarie Sanja Peter samt Claes Caldenby, professor i arkitektur på Chalmers, och Einar Hansson, arkitekt och författare.

Stadsmuseet passar också på att lansera sin nya logotype och grafiska profil på Bokmässan, samtidigt som höstprogrammet presenteras.

– Vi jobbar med ett stort förnyelsearbete för att öppna upp museet ännu mer, säger Emma Having på Stadsmuseet.

Lanserar ny logga

– Vi vill inte vara en tung institution med tjocka murar utan ett museum för alla. Vi ska bli mer tillgängliga och samverka mer med grupper i samhället. Då är det viktigt med en tydlig grafisk profil som man lätt känner igen i annonser och program.

730A.jpgStadsmuseets nya ”logga” är en stiliserad variant av det egna huset, Ostindiska kompaniets hus på Norra Hamngatan, med texten Göteborgs Stadsmuseum i ett klassiskt typsnitt från 1700-talet. Tanken bakom är att ”dåtid möter nutid och framtid”.

– Även om vi är ett kulturhistoriskt museum för Göteborg med omnejd, vill vi signalera att vi också arbetar med nutiden och försöker blicka in i framtiden, säger Emma Having.

Logotypen kommer att finnas i fyra olika färger som hämtats från fönstren i det egna huset: Gult, grönt blått – och rosa!

– Vi vill visa tydligt att vi satsar stenhårt här just nu. Och att alla är välkomna hit!