EM i friidrott i Göteborg 2006 omsatte 800 miljoner kronor och gav staten 100 miljoner kronor i skatteintäkter. Själva tävlingarna och EM-festen på stan gick i stort sett jämnt upp, med några hundra tusen kronors överskott. Det framgår av en slutrapport från EM-delegationen.

– Vi är mycket nöjda med hur det gick, både inne på Ullevi och ute på stan, sade Got Events VD Thomas Torkelsson när rapporten presenterades vid en pressträff på torsdagen.

Lockade 2.000 journalister

– Inte minst gjorde de 2.881 volontärerna ett fantastiskt arbete, utan dem hade EM aldrig gått att genomföra.

EM i friidrott i Göteborg sågs av 300 miljoner TV-tittare världen över och lockade 2.000 journalister till staden. Den ekonomiska sluträkningen visar nu att själva tävlingarna kostade 167 miljoner att genomföra och gick med ett överskott på 215.000 kronor, medan marknadsföringen av Göteborg och Sverige, inklusive EM-festen på stan, genomfördes till en kostnad av cirka 79 miljoner kronor och landade på ett överskott på 626.000 kronor.

EM-delegationen har även låtit Turismens Utredningsinstitut (TUI) undersöka vilka EM-besökarna var och hur mycket de gjorde av med under besöket. Utredningen bygger på hela 3.700 intervjuer, ett ovanligt stort material.

Det visar sig bland annat att de utländska turisterna spenderade 173 miljoner kr, vilket gav svenska staten en nettointäkt på 100 miljoner kronor.

Många göteborgare firade semester i stan

– De turister som inte hade köpt biljett till Ullevi, utan främst deltog i EM-festen på stan, spenderade hela 259 miljoner kronor, sade Ossian Stiernstrand, chef för TUI.

– Den siffran är den mest intressanta för Göteborg, eftersom den effekten inte finns i några andra städer. I städer som Paris och München ligger arenorna så långt ifrån varandra, eller utanför centrum, att man inte klarar att ordna liknande fester, sade Ossian Stiernstrand.

– Så för de internationella organisationer som beslutar om stora evenemang, torde Göteborg även i framtiden vara ytterst intressant.

Ossian Stiernstrand konstaterade också att många göteborgare tog semester under EM-dagarna, för att inte missa något.

– Vi vet att göteborgarna är intresserade av evenemang, så vi lade till några extra frågor. Och det visade sig att hela 20 procent av de göteborgare som hade köpt biljett till Ullevi tog semester under EM-veckan, sade Ossian Stiernstrand.

Rapport ska locka fler stora evenemang

– Om de hade semestrat någon annanstans hade de ju spenderat sina pengar där, men nu stannade de i Göteborg och spenderade cirka 50 miljoner kronor här hemma, vilket alltså kom den lokala och regionala ekonomin tillgodo.

Den 70 sidor tjocka och ganska påkostade rapporten ska nu användas i Göteborg & Co:s arbete för att locka fler stora evenemang.

– Jag har inte sett andra rapporter som så tydligt sätter upp mätbara mål och sen rapporterar om vi lyckades eller inte. Där finns ju en fara att man kan bli ”avrättad” efteråt, men så gör vi för att lära oss och bli bättre, sade Claes Bjerkne, VD för Göteborg & Co.

Han ser också rapporten som ett ”läromedel” för dem som ännu inte insett hur mycket turism- och upplevelseindustrin bidrar till samhällsekonomin.

Turismen ger mer sysselsättning

– I Göteborg ligger vi långt fram i den kunskapen, så vi får väl ta på oss det pedagogiska engagemanget. För idag finns alltför lite kunskap om den potential som evenemangs- och upplevelesindustrin faktiskt har, sade Claes Bjerkne.

Han fick medhåll av Ossian Stiernstrand som konstaterade att turismen ger mycket mer utväxling i sysselsättning för varje insatt krona än andra branscher.

– Jämfört med annan industri finns ingen som kommer i närheten av turismen. Om vi ska exportera bilar, krävs att vi säljer för 3,3 miljoner för skapa ett nytt jobb, inom telekomsektorn krävs 4,4 milj för ett nytt jobb men inom turismen räcker det med 1,4 miljoner! Och det är ju jobb som inte går att flytta till låglöneländer, sade Ossian Stiernstrand.

4454