Designgruppen Front är både experimentella och alldeles vanliga. En tekopp eller en matta i ena stunden kan snart vara ett samarbete med en magiker, en hund eller till och med en fluga.Nu kommer de till Röhsska museet och i dag fredag tar de emot världens största designpris på en miljon kronor.

Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken och Anna Lindgren hittade varandra på Konstfack i Stockholm där de hämtade ut sina examina 2004. Sedan dess har det hänt massor. På bred front.

När juryn för Torsten och Wanja Söderbergs pris i maj utsåg Front till årets vinnare hette det bland annat:
”Industridesigngruppen Front verkar i ett genuint samarbete där inga objekt eller idéer går att särskilja från kollektivet. Att samarbete är en grundförutsättning i deras formgivning är starkt framträdande.”

Och precis så är det. Lagerkvist, von der Lancken och Lindgren har hela tiden blicken och tanken för en outforskad väg.

Djur inspirerar till spännande former

Tidigt, medan de ännu gick på Konstfack, tog de hjälp av en rad djur för att hitta spännande former. Råttans gnagande blev ett spännande repetitivt mönster. En orm kramade lera och hundspår lånade form åt keramikvaser.

29DC.jpgSenare gränsöverskridanden har bland annat lett till övningar inspirerade av en magiker. Så kom till exempel den svävande lampan till.

Pyrotekniker, dataspelstillverkare, robottekniker, alla har de omfattats av Fronts idévärld.

Front presenteras på bred front

68B4.jpgNär Fronts verksamhet nu får en bred presentation på Röhsska museet kan besökarna, bland mycket annat, ta del av den nytillverkade stengodsserien från Höganäs keramik. Det traditionella kruset känns igen och följer med in i de nya produkterna.

På Röhsska finns också japanskt porslin, en matta som vävts till Märta Måås-Fjetterströms 90-årsjubileum (hennes ateljé startade 1919) och ett bord byggt av grenar med inbyggd skugga.

Utställningen på Röhsska museet pågår från lördagen den 6 november till söndagen den 27 februari 2011.
På söndag den 7 november klockan 13.00 premiärvisas utställningen av museichef Ted Hesselbom.