Visas på EM-kvalmatchen. Sedan Gamla Ullevi invigdes för 10 år sedan har cirka 700 matcher spelats som totalt lockat över 3,5 miljoner besökare. Detta uppmärksammas av arenabolaget Gotevent med en film, som visas i samband med Sveriges damlandslags EM-kvalmatch mot Slovakien i kväll
– Det känns fantastiskt kul, och jag upplever att de här första tio åren har gått väldigt fort. Det känns som att det var alldeles nyss som jag satt på invigningen, säger Gotevents evenemangschef Anders Albertsson.
Anledningen till att Gotevent valt att uppmärksamma jubileet nu, och inte i april då det om man ska vara nogräknad var tio år sedan arenan invigdes, är att man ville tajma det till kvällens match med Sveriges damlandslag i fotboll.
Högre publiksiffror
– Att Gamla Ullevi är damlandslagets nationalarena har varit en viktig ingrediens i arenans utveckling. Under de här tio åren har vi tillsammans med Fotbollförbundet utvecklat damlandskamperna och höjt publiksiffrorna från kanske två tusen till kvällens tio tusen sålda biljetter. Det bygger också på ett hårt arbete hos föreningslivet i och omkring Göteborg, där fler flicklag har kommit hit för att titta på sina idoler, säger Anders Albertsson.
Han hoppas att Gamla Ullevi kommer fortsätta vara nationalarena också framöver – just nu pågår nämligen förhandlingar mellan Gotevent och Svenska Fotbollförbundet om att förnya det nuvarande avtalet som är på väg att löpa ut.
– Båda parter har ambitionen att landslaget ska vara kvar på Gamla Ullevi, och jag har stor förhoppning om att det ska bli verklighet, säger Anders Albertsson.