Stor satsning i Kaninlandet. Liseberg öppnade igen under torsdagen efter att ha varit stängt i 520 dagar. Glädjen gick inte att ta miste på hos både gäster och medarbetare. “Jag blev riktigt rörd när jag såg gästerna strömma in”, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Andreas Andersen, vd för Liseberg framför den nya kaninscenen, blev riktigt rörd när han såg gästerna strömma in genom grindarna. Foto: Petra Lundgren

En portal med rosa ballonger och en rosa matta välkomnade torsdagens premiärgäster på Liseberg. Där passade många på att ta kort och ett kompisgäng dansade glatt igenom.

– Öppningen av Liseberg är en symbol för att vi går mot ljusare tider. Vi har haft ganska mycket tid att förbereda den här premiären och vi har tagit fram en ansvarsfull öppning. Det är ett program vi känner oss trygga med och som vi tror kan säkerställa ett bra, tryggt och säkert besök för våra gäster, säger Andreas Andersen.

Stor investering i Kaninlandet

 Årets nyhet på Liseberg är ett Kaninland 2.0. Det omfattar en ny kaninscen, en ny kaninrestaurang, Morotsresan och Underlandet.

– Det är en stor investering, närmare 200 miljoner kronor och det är en investering vi gör i våra viktigaste gäster, de yngre barnen. Vi är mycket stolta och det är också en hyllning till den kreativitet och den

göteborgshumor som präglar mycket av det vi gör på Liseberg.

Vattnar och skvätter

Lotta Carlsbogård, chef för säsonger och event, tog hjälp av de skojfriska kaninerna Kanne och Kanina när hon skulle presentera satsningen i Kaninlandet. Kaninerna har jobbat på under året som Liseberg varit stängt.

– De har jobbat med Morotsresan som är som en stor odlingslott. Det växer allt möjligt där. De har byggt en massa mekanik så att de inte behöver jobba så mycket själva. Det finns ett stort bevattningssystem som

I pruttverkstaden tillverkar kaninerna gas till alla ballonger som säljs på Liseberg.

är lite märkligt, det vattnar inte bara på växterna utan skvätter även på dem som åker i attraktionen.

Stor magisk nyhet

Grönsakerna sorteras och hamnar i ladan. Det är också platsen där kaninerna samlas, där berättar de historier, ordnar äventyr för och leker med barnen. Grönsakerna används i Bergs bistro mitt emot scenen där det finns en meny tillägnad barnen.

– Sedan har vi den stora magiska nyheten, vi har blivit inbjudna till Underlandet som ligger under marken. Vi får åka i en bil i alla kaningångar, titta på hur det ser ut där nere och vad kaninerna grejar med. De jobbar till exempel med att ta fram nya glasssmaker.

För alla åldrar

Daniel Lindberg, attraktionschef, berättar att Underlandet har fullt med ljud, ljudeffekter och figurer som rör sig. Totalt har 150 miljoner kronor investerats i underlandet. Man åker fyra i varje vagn, banan är 202 meter lång och tar tre minuter.

– 800 personer kan åka i timmen, det är en fördubbling med Sagoslottet. Det finns mängder med detaljer att titta på och jag är övertygad om att man kan åka den om och om igen, för man upptäcker hela tiden nya saker. Jag är lika övertygad om att den kommer att vara tilltalande både för ung som gammal, säger han.