Pågår 30 januari till 5 februari. Barn och ungdomar står i fokus under den årliga Hälsoveckan på Göteborgs Stads friskvårdsanläggningar. “Det är många barn och ungdomar som är inaktiva, därför har vi valt att satsa på dem och bjuder in dem till våra anläggningar”, säger Madeleine Sörensson, idrottsarbetare på Tuvevallens motionscentrum.

Hälsoveckan arrangeras den 30 januari till den 5 februari. Det finns miniorträning för barn 6-8 år, juniorträning för barn 9-13 år och ungdomsträning för 13-16-åringar.

– Vissa anläggningar, som Angereds arena, har familjeträning. Då kan man träna tillsammans med sina barn, fokus ligger på att ha roligt och väcka glädjen att träna.

Få fler att träna

Många barn och ungdomar är aktiva på stadens anläggningar i dag. Men Idrotts- och föreningsförvaltningen vill gärna att fler blir aktiva.

-Det har visat sig, speciellt efter covid-19-pandemin, att många sitter hemma och är inaktiva. Det är de barnen vi vill nå, få dem till anläggningarna, få dem att röra på sig och bli piggare. Det finns många hälsorisker med att sitta stilla.

Berättat på skolor

För att locka barn och ungdomar till hälsoveckan har medarbetarna på idrott- och föreningsförvaltningen gått ut till skolor och berättat vad vad de har att erbjuda under Hälsoveckan (se länk nedan) och även efter den.

– De stora anläggningarna, som ofta har bassänger och stora aktivitetshallar, erbjuder minior- och juniorträning. De mindre anläggningarna erbjuder ungdomsträning, där har vi olika workshops och specialpass under veckan.

Gratis att vara med

Ungdomar som tränar fotboll eller någon annan lagsport och vil bli bättre kan till exempel få tips på övningar som stärker kroppen. Alla kan vara med på träningspass eller i träna i gymmet. Barn och ungdomar tränar gratis under Hälsoveckan och det går att köpa träningskort till rabatterat pris.

– Det är bra att boka träningspassen för att vara säker på att en plats. Det finns också drop in, till exempel för skridskoåkning, och då är det bara att komma och testa. Alla kan vara med på aktiviteterna under veckan, även den som aldrig tränat på gym eller varit på någon gruppträning, säger Madeleine Sörenssen.