Jubileumsbok på fler än 80 språk. Språkcentrums bok ”Mina framtidsdrömmar” är ett resultat av tre års temaarbeten med alla modersmålselever i Göteborg, från 6 år till 19 år. Den består av 400 små berättelser om framtidstro och hopp om en värld för alla, på över 80 olika språk. En del är mer jordnära och personliga medan andra är betydligt större.

– Det handlar om modet att våga drömma, och där är vi alla olika, säger Inger Fält verksamhetschef på Språkcentrum. En del är modigare än andra. Drömmar kan ändras och man är inte misslyckad om man inte når sina drömmar, men man måste våga drömma.

Lyfter modersmålets betydelse

– Det var första gången vi gjorde ett sådant här stort projekt, och det har varit en hel del utmaningar längs vägen men nu är vi äntligen hemma. Men vi visste att det var detta vi ville ha, så det var bara att kämpa på, säger Amor Segerhammar, enhetschef på Språkcentrum.

Boken är ett sätt att lyfta modersmålets betydelse men också en del av Göteborgs Stads 400-årsjubileum och en gåva till Göteborgs Stad.

– Vad är det finaste en stad kan få? Jo, sina barns och ungas framtidsdrömmar. Vårt fokus har varit att lyfta elevernas röster, säger Inger.

Har gjort dem kända utanför skolans värld

Språkcentrums medverkan i jubileumsfirandet har gjort dem kända utanför skolans värld och gett många ringar på vattnet. De har till exempel samarbetat med Världskulturmuseet, Alfons Åbergs Kulturhus och Kulturkalaset.

– Det är jätteroligt att ha gjort något utanför ramarna, något som vi inte brukar göra. Lärarna har varit väldigt tålmodiga och organiserat det bra vilket varit till stor hjälp. De 500 första exemplaren av boken blir en sommargåva till dem, säger Amor.

”Ingen dålig gåva till en stad som fyller 400 år”

Språkcentrum fått medel av Levande historia i Göteborgs Stad för att kunna trycka upp boken i ännu fler exemplar och sprida den till fler – till politikerna och till stadens bibliotek och självklart till de ungdomar som medverkar i boken.

– Vi är jättestolta över boken. Lärarna har redan använt material ur den till sina lektioner och eleverna frågar ”När får jag min bok?”. Det är också roligt för eleverna att få ta del av varandras framtidsdrömmar och se sin egen text i tryck. Det skapar stolthet, berättar Amor.

– Tanken med boken är att den ska ge inspiration. Det är en underbar bok. Har man haft en jobbig dag kan man bara läsa lite i den, bli lycklig och få tillbaka tron på framtiden igen. Det är ingen dålig gåva till en stad som fyller 400 år, säger Inger.