Bättre läge för hjulet. På nyårsafton snurrar Göteborgshjulet sina sista varv vid Lilla Bommen. Sedan inleds arbetet med att flytta hjulet till Liseberg. Där ska det stå högt uppe på berget vid AtmosFear, mot Korsvägen.

– Hjulet kommer att nå 30-35 meter högre än idag, i höjd med Gothia Towers, och ska få ny ljussättning, så det blir en helt annan attraktion än vid Lilla Bommen, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Ska hjulet förses med reklam från någon sponsor?
– Vi har en dialog med en möjlig samarbetspartner, men inget är klart ännu säger Andreas Andersen med ett skratt.

Det är ingen alltför avancerad gissning att den intressenten är kullagertillverkaren SKF.

Hoppas på bättre lönsamhet
Liseberg, som betalade 49 miljoner kronor för hjulet, hoppas att det nu kommer att bli lönsamt för staden. Det har det inte varit hittills.

På torsdagen, 37 dagar innan hjulet stängs, pekar prognosen på 160.000 gäster under 2011. Det innebär totalt, för de knappa två åren som hjulet stått vid Lilla Bommen, att 340.000 personer åkt med hjulet.

Vid invigningen i maj 2010 hoppades de ansvariga cheferna, Leif Nilsson på Göteborg & Co och Mats Wedin på Liseberg, att hjulet skulle gå med överskott. Man räknade då med 210.000 gäster per år.

Så blev det alltså inte. Det betyder att Göteborgshjulet som stadsprojekt kommer att ge ett underskott på närmare sex miljoner kronor 2011. Det fördelas lika mellan Göteborg & Co och Liseberg, som alltså äger hjulet.

– Ingen kan vara nöjd med det resultatet, säger Sabine Söndergaard, vd i Göteborg & Co, som ansvarar för hjulet under dess tid vid Lilla Bommen.

– Men det är ändå viktigt att se satsningen i ett nyanserat och större sammanhang där hjulet i det stora hela varit en bra satsning för turiststaden Göteborg och området där det nu står, säger Sabine Söndergaard.

– Det har varit svårt att på förhand bedöma antalet gäster, eftersom det är första gången vi har försökt etablera en nöjesattraktion mitt i staden, säger Andreas Andersen, vd på Liseberg.

Investering på lång sikt
– Men vi betraktar det som en långsiktig investering och redan på 3-4 års sikt kommer hjulet, som vi bedömer det nu, att bli en bra affär för Liseberg och därmed också för Göteborg.

Nu inleds arbetet med flytten till Liseberg och den 28 april 2012 körs premiärturen i samband med Lisebergs våröppning.

Placeringen blir på klassisk mark. Läget vid Korsvägen, intill AtmosFear, är på exakt samma plats som den berömda linbanan från 1923 hade sitt fäste på Liseberg.

– Hjulet ska placeras strax intill linbanans fundament, som finns kvar uppe på berget, berättar Andreas Andersen.

Än så länge är det oklart vad som ska hända med det mindre pariserhjulet inne på Liseberg. Tills vidare ska det stå kvar på sin nuvarande plats.