...slagverkslärare på kulturskolan. Grattis till Framtidens Musikpris, som du får av Riksförbundet Unga Musikanter för din enastående pedagogiska gärning!

– Tack så jättemycket! Det är verkligen omtumlande att få ett sådant erkännande. Det har fått mig att blicka tillbaka lite på vad jag gjort, inte alltid man hinner göra det i vardagen.

Du får priset för en ”Enastående pedagogisk gärning” och juryn säger att du är en eldsjäl som ”skapat något alldeles eget som tagit verksamheten inom kulturskolan till nya musikaliska nivåer.” Låter fint!
– Jo, när jag började med det här, såg jag nog inga hinder, bara möjligheter. Jag mötte ungdomar med sån otrolig talang, som jag bara kunde gotta mig i att utveckla. Det har varit otroligt stimulerande, den kraften har drivit mig i många år.

Det sägs också att du har ”byggt ett musikaliskt växthus där unga får ta plats”.
– Jag vill att eleverna får vara med i processen redan från början. De får viktiga roller, så ibland känns det som att jag inte gör så mycket, det är andra som gör arbetet åt mig.

Du verkar inte likna den tyranniske slagverksläraren i filmen Whiplash?
– Ha ha, nej jag har inte sett den, måste nog göra det. Fast innan jag själv hade barn, kunde jag vara kompromisslös och tänka: ”Det är bara att öva, det finns väl inget annat i livet”! Jag var nog på eleverna hårt. Men många av dem lever idag som musiker, de tålde det uppenbarligen. Idag förstår jag att det finns annat i livet som är viktigt.

Hur länge har du arbetat som slagverkslärare?
– Sedan 1988, vad blir det? 27 år! Jag började i kulturskolan, som då hette musikskolan, när Göteborg inte hade stadsdelsnämnder. Sedan blev det ju 21 nämnder och jag hade elever i 19 av dem, så jag hade 19 chefer på min halvtidstjänst!

Sedan startade du Göteborgs Drumcorps 1991?
– Ja, Drumcorps skulle vara ett ansikte utåt för kulturskolan. Vi skulle komma utanför övningsrum och konsertlokaler och möta en publik på stan. Jag fick resurser av kommunen att starta ett band och det har rullat på, inte bara ut i Göteborg, utan ut i Europa.

Det gick så bra att du fick starta två band till?
– Ja, numera finns det tre nivåer på Drumcorps, vi har även Göteborg Mini Drums och Got Motion, den ”seriösa” ensemblen, för dem som verkligen vill syssla med detta och är beredda att öva mycket extra.

Och nyligen fick du och Got Motion spela på Polarprisgalan?
– Ja, en otroligt prestigefylld spelning för att hylla en av pristagarna, slagverkaren Evelyn Glennie. Det var mycket mäktigt och stort, en upplevelse som de 32 ungdomarna och jag kommer att bära med oss hela livet.

Vad spelade ni?
– Arrangörerna ville ha ”ösig” inledning på kvällen, så vi spelade Kashmir, av Led Zeppelin. Got Motion är långt från den traditionella bilden man kanske har av slagverkare, som lite rassel och pling. Vi är en modern variant, vi tillåter många att vara med och vi spelar musik som ungdomar lyssnar på idag.