Ansvarig hjulnedskruvare. Den tredje januari börjar nedmonteringen av Göteborgshjulet.Hur lång tid tar flytten till Liseberg?
– Jag räknar med tio hela arbetsdagar för att ta ned hjulet, och lika många för att sätta upp det igen. Vi börjar med att plocka bort de 42 gondolerna. Vecka 5 anländer leverantören från Holland som tar isär stålkonstruktionen och sätter ihop den igen efter flytten, säger Tommy Erlandsson.
Hur många mannar krävs?
Ett 30-tal personer kommer vara inblandade. Ibland krävs tio, ibland 30, det beror på arbetsmomenten. Man kan säga att det är som att plocka ned ett gigantiskt cykelhjul – med nav, ekrar och en krans. Det blir ett antal stora, tunga sektioner som ska forslas genom staden. Bara benen består av flera delar som är ungefär 15 meter långa.
Är det en bra idé att flytta en så stor åkattraktion mitt i vintern?
Det kan förstås bli kallt och då tar allt längre tid. Men det värsta scenariot är om det kommer mycket snö. Då blir det svårt för de stora lyftkranarna att få ordentligt fäste i marken. Dessutom får vi problem med att skotta bort all snö vid uppsättningen. Hjulet ska stå på ett berg och det är en ganska brant backe upp. Så jag önskar mig en snöfri vinter.
Hjulet ska snurrar som vanligt när Liseberg slår upp portarna 28 april nästa år. Kommer göteborgarna känna igen det?
Det ska fortfarande vara ett vitt hjul, men gondolerna får nya stripes. Den största skillnaden är ljussättningen. Vi plockar bort led-ljusen och sätter dit en ny belysning – färggladare och mer glittrig.
Vad händer med pariserhjulet från 1967?
Det står kvar ytterligare ett år. Vad som händer med det sedan beror på hur förhandlingarna med SKF går. I dagsläget sponsrar företaget pariserhjulet och det pågår diskussioner om samarbete kring Göteborgshjulet.