Designtävlingen avgjord. En upplevelsebox, två plädar och en kapsylöppnare har utsetts till Göteborgs jubileumsprodukter. “Det är så roligt att produkterna som ska representera Göteborgs 400-årsjubileum nu är utsedda. Tre väldigt olika produkter som tolkar Göteborg på sitt eget unika sätt”, säger Jessica Winnberg, producent på Göteborg & Co för Göteborgs 400-årsjubileum.
När jubileumsprodukter skulle tas fram till Göteborgs 400-årsjubileum utlystes en tävling, GBG Form 2021. Av 39 inlämnade bidrag utsågs tio finalister som allmänheten kunde rösta på. Nu har tre vinnare utsetts och det verkar som att folket och juryn varit överens.
– Ja, efter att rösterna räknats samman kunde vi se att juryn och folket har utsett tre tydliga vinnare, säger Jonathan Larsson, koordinator för The Brewhouse award.
En upplevelsebox
“En plats för alla” är en upplevelsebox av Catrin Blomqvist och Therese Stråhle.
– Det känns helt fantastiskt, vi är så glada och befinner oss i ett slags lyckorus. Det är stort för oss och jätteroligt. Vår idé var att göra en produkt som inte bara är en produkt utan också en upplevelse, säger Therese.
Upplevelseboxen innehåller ett antal kort som är illustrerade med platser från Göteborgs olika stadsdelar.
– Vi har det jobbet framför oss nu att åka ut och utforska de olika platserna och intervjua personer på platsen. Boxen har illustrerade hus som är typiska för Göteborgs stadssiluett. Tanken är att folk ska kunna använda den här boxen för att hitta platserna och besöka dem så att vi kan träffas och mötas i olika stadsdelar runt i Göteborg, säger Catrin.
Det finns också tomma kort i boxen där man kan fylla på med egna upplevelser om man har någon favoritplats och dela med sig till andra.
Två plädar
De två plädarna “Varma Göteborg” är skapade av Elisabeth Dunker och Ulrika E. Engberg.
– Det känns jätteroligt och vi är ärade och exalterade över att få se vår idé förverkligas. Vi har inspirerats av byggnader som vi tycker är visuellt signifikativa i Göteborg och ska vi göra plädar av dem. Ta upp mönstren i fasaden och föra över dem. Idén har funnits hos mig några år. Så det kändes som att det här var ett bra tillfälle att realisera det.
En kapsylöppnare
Elsa Boman står bakom kapsylöppnaren “Räkan”, hon tycker det känns fantastiskt att bli en av de tre vinnarna och få möjlighet att producera produkten och är mycket tacksam för alla röster.
– Själva idén kan tyckas ganska simpel, men ”Räkans” styrka ligger i den perfekta formsymbiosen mellan räka och kapsylöppnare. Jag tycker även det är kul att ge den lite av en kunglig touch genom att förgylla den. Jag är uppväxt på västkusten vid havet och räkor har alltid fascinerat mig. Som mat, men även dess anatomi och det faktum att en räka aldrig simmar ensam.
Visas på Röhsska museet
Vinnarna i designtävlingen GBG Form 2021 avslöjades på en digital prisutdelning på onsdagskvällen. Produkterna ska nu tillverkas för att säljas på bland annat turistbyrån i Göteborg. De ska också ställas ut på Röhsska museet. GBG form 2021 är ett samarbete mellan Göteborg & Co och Brewhouse.