Överraskande möten. I Göteborgs Konstmuseums nya utställning Gränslöst möter oljemålningar från 1700-talet samtidskonst från 2010-talet. Vid en första anblick kan verken tyckas motsatta, men den som tittar närmare kommer upptäcka oväntade kopplingar. Tanken är att ge nya perspektiv på såväl dåtiden som nutiden. Utställningen öppnar onsdag 4 maj.

Idén till utställningen föddes när Göteborgs Konstmuseum vid ett tidigare tillfälle valde att visa nyinköpta verk genom att placera dem i de äldre samlingarna.

Det iscensatta självporträttet av Tobias Bernstrup, där konstnären gestaltar en androgyn person i lack och smink, hamnade bredvid ett dubbelporträtt av ett societetspar från 1754. Då hände något, berättar Per Dahlström, intendent.

Ser kopplingar tillbaka till 1700-talets synsätt
– När man ser verken snabbt tycker man att de är varandras motsatser. Sedan ser man att Tobias Bernstrup är sminkad på ett likartat sätt som mannen på 1700-talsporträttet.
192A.jpg

Han menar att båda verken utmanar synsättet på man och kvinna som varandras motsatser.

– Om man tittar på 1700-talsbilder är män och kvinnor klädda relativt lika. De har peruker, är klädda i vackra, lite opraktiska kläder. Det var inte så viktigt att uttrycka skillnader mellan kvinna och man på den tiden, det var viktigare att uttrycka klass.

Med dagens transaktivism och diskussion om könsidentiteter tycker Per Dahlström att man kan se kopplingar tillbaka till 1700-talets synsätt.

Kreativa krockar
I utställningen finns många olika uttryck – glaskonst, film, reklambilder, måleri. Den genomgående tanken är att låta verk korsbefrukta varandra.

– Det händer alltid något när man sätter ny konst bland gammal, det gör att man kommer ifrån vaneseendet och får syn på nya saker, säger Per Dahlström.

Vernissage för utställningen är onsdag 4 maj kl 17-20. Utställningen pågår till 13 november.