Digital åktur i Valkyria. Liseberg har vunnit designpriset Red Dot Award för VR-projektet Valkyria VR, som tar med användaren på en åktur i den kommande berg- och dalbanan Valkyria.

– VR är en företeelse som är i ropet och det känns kul att vi utvecklat en upplevelse som uppskattas av både Red Dot Award och våra gäster, säger Markus Ruotsalainen, som är Lisebergs chef för digitala kanaler.

Sedan i somras har Lisebergs besökare kunnat prova Valkyria i en simulatorstol med VR-headset på nöjesparken. Totalt har över 50 000 testat, och nu släpper Liseberg också upplevelsen på sin hemsida.

– Virtual reality är ett område som vi och andra nöjesparker följer väldigt noga. Med Valkyria VR vill vi ge våra gäster en försmak av nästa års stora åkupplevelse, och när parken stänger för säsongen går det dessutom att uppleva VR hemma med mobilen, säger Markus Ruotsalainen

Valkyria klar för åkning till våren
För att prova upplevelsen hemma krävs dock att man har ett VR-headset av typen Google Cardboard eller motsvarande. Liseberg har tagit fram ett eget Valkyria cardboard headset som går att köpa i butiken Lisebergsmagasinet.

Utmärkelsen Red dot award delas ut av Design zentrum Nordrhein Westfalen, och Liseberg belönas tillsammans med de två byråer som utvecklat VR-upplevelsen.

Den som blir sugen på att prova Valkyria i verkligheten får vänta ett litet tag till, närmare bestämt tills i vår när Liseberg öppnar för säsongen 2018.