Blir mer tillgängligt för besökare Hallå där, Daniella Brummer Pind, enhetschef för Guldhedens bibliotek som börjar med meröppet den 28 juni, vad innebär meröppet?

Daniella Brummer Pind är enhetschef för biblioteken i Majorna, Linné och Guldheden.

– Det är att biblioteksbesökare får en särskild behörighet på sitt lånekort så att de kan komma in på biblioteken på utökade tider när det inte är bemannat. På Guldhedens bibliotek har vi väldigt bra öppettider från klockan 7 på morgonen till 21 på kvällen.

Vad går det att göra för ärenden?

– Du kan göra enklare ärenden som du inte behöver personalens hjälp till. Du kan låna böcker, hämta reserverade böcker och använda datorer. Det innebär att biblioteket blir mer tillgängligt än vad det har varit tidigare.

Hur blir man meröppet-användare?

– Då går man till ett bibliotek som redan i dag är meröppet eller till Guldhedens bibliotek från och med måndag för att registrera sig. Man måste ha fyllt 18 år för att bli meröppet-användare. Det har att göra med att det är ett ansvar att komma in i en lokal och vistas där. Barnfamiljer är välkomna, men då är det föräldrarna som har ansvaret. Vem man än väljer att ta med sig in så har man ansvaret för att den personen också sköter sig.

Har det varit ett önskemål med meröppet bland era besökare?

– Ja, och det tror jag att gäller alla biblioteksbesökare i hela Sverige. Det är alltid så att man önskar att biblioteket är öppet mer, framför allt på morgonen och på helger. Guldhedens personal tycker att meröppet är bra, vårt mål är göteborgarna ska ha så tillgängliga bibliotek som möjligt. Att till exempel ha öppet en söndag för självservice är en stor tillgång.

Hur fungerar meröppet under covid-19-pandemin?

– Det är samma regler på bemannad öppettid och under meröppet. Det är snabba ärenden som gäller. Det finns ett maxantal som får vara i lokalen och när det är meröppet får besökarna själva ta ansvar för att det inte är för många på biblioteket.

Du är enhetschef för biblioteken i Majorna, Linné och Guldheden, hur har det varit under pandemin?

– Det har varit en utmaning generellt för biblioteken att anpassa sig eftersom biblioteken är serviceinstitutioner och vi har många besökare som är beroende av oss, framför allt när det gäller digitala ärenden och handledning. Besökarna har ändå anpassat sig och lånar kanske mer varje gång för att inte behöva gå så ofta till biblioteket. Vi har fått ställa in många aktiviteter och nu längtar vi efter att kunna öppna upp igen. Det finns spännande planer för hösten på alla tre biblioteken. Vi kommer att fortsätta med en del digital verksamhet, men även komplettera med den fysiska.