Tre nya ridrastplatser - ställen där både häst och ryttare kan ta en paus - ska stå klara utmed Göteborgs ridvägar inom ett par månader. Då har också ett tiotal stall "kopplats ihop" tack vare nybyggda ridvägar. En satsning för 20 miljoner som inleddes för två år sedan.

– För bilister finns ju rastplatser med bänkbord att sitta vid och det ska finnas på ridrastplatserna också, säger Lauri Perälä, projektledare på park- och naturförvaltningen, som bygger ridvägar och rastplatser i samarbete med idrotts- och föreningsförvaltningen, fastighetskontoret och ridklubbarna.

Bom i vilda västern-stil

Göteborgs första ridrastplats, vid Årekärr i Billdal, invigdes i slutet av juni i år och i höst ska nummer två stå klar.

– Den kommer att ligga utmed ridvägen mellan Klareberg och Askesby på Hisingen. Men den invigs nog inte förrän till våren, för så vill ridklubbarna ha det, säger Lauri Perälä.

På rastplatserna ska förstås finnas en bom att binda hästarna vid, såna som fanns utanför saloonerna i vilda västern-filmerna.

Extra bred ridväg underlättar för ledsagare

– Det blir också grillplatser och informationstavlor om själva ridvägarna och om sånt som är intressant i närområdet vad gäller kultur och djur och natur, berättar Lauri Perälä.
7750.jpg

Den tredje ridrastplatsen byggs i Rödbo på Hisingen, vid Göteborgs Handikappridklubb. Här har man också anlagt en extra bred ridväg, som gör det möjligt för ledsagare att gå bredvid och leda hästen när personer med funktionshinder rider.

Ridrastplatserna är ett inslag i den utvecklingsplan för ridsporten som Göteborgs Stad antagit och som innehåller satsningar på 20 miljoner kronor.

På kommunal mark

Inom ett par månader är de pengarna förbrukade. Det mesta har då använts till ridvägar som anläggs på långa sammanhängande sträckor för att sammanbinda ett tiotal större ridstall som har ungdomsverksamhet.

Större delen av ridvägarna ligger på kommunal mark.