”Alla var där”. Den gångna helgen sattes Ringön på kartan för många göteborgare, som besökte området för första gången, men säkerligen inte för sista. Industriområdet bjöd på kreativ folkfest som gav mersmak.

Det rådde festivalstämning på Ringön och ”alla” var där, både arrangörer och besökare på Ö-festen var positivt överraskade över hur stort allt blev. Uppskattningsvis kom det 8-10 000 personer.

”En brokig och fin blandning”
– Alla var välkomna till Ö-festen och jag hoppas att alla kände sig välkomna och att det fanns något för just dem. Det var en brokig och fin blandning av barn och gamla, hipsters och kunder till företagen på Ringön, som myllrade runt Järnmalmsgatan i helgen, säger Matilda Lindvall från Saltet på Ringön, som står bakom evenemanget.

I helgen förvandlades alltså hela Järnmalmsgatan, som löper längs med Göta Älv, till en stor festival med livemusik, loppis, matmarknad med Global picnic, frukt och grönt från odlare på Hisingen, Järnhallens hall of fame har vernissage. Det blev även parkour med Stampede och när det mörknade bjöds det utomhusbio ihop med Göteborg film festival.

Succé för loppisen
Ö-festens Ringöloppis blev ett lyckat inslag i evenemanget. Ett stort antal lokala företag hade vindsröjt och lagerrensat. En av de som verkligen engagerade sig i loppisen är Lars Witte på Dalfrid Kärnvirke.

– Det gick över all förväntan. Så mycket folk hade jag aldrig räknat med! Jag har haft ett stort lager av verandafönster och dörrar, och jag måste säga att lagret har minskat, säger Lars Witte som har sina lokaler precis vid Järnhallen på Ringön.

Matilda Lindvall är överväldigad av all positiv feed-back som Saltet på Ringön har fått i samband med Ö-festen och hon är glad över den uppslutning som var bland de lokala verksamheterna.

En av jubileumssatsningarna
– Vi är så stolta över att företagen här på Ringön var med och engagerade sig så i Ö-festen. Och det är jättekul att Ringöns konsthall Järnhallens vernissage, Hall of fame, fick så många besökare, säger Matilda Lindvall.

Saltet på Ringön är en del av de jubileumssatsningar som görs inför Göteborgs 400-års jubileum, som ett resultat av vad göteborgarna har önskat sig. Saltet på Ringön handlar om att stimulera kreativ verksamhet i gränslandet mellan subkultur och etablissemang. Projektägare till Saltet på Ringön är Business Region Göteborg.