Anknyter till utställning om Göteborgs musikliv. Kan en hårdrockare och en hiphopare ha samma drivkrafter bakom sitt musikskapande? Vad har jamaicansk dancehall gemensamt med punkscenen i Göteborg på 1980-talet? Det är några av frågorna som tas upp i Stadsmuseets samtalsserie. Tanken är att genom oväntade möten lyfta fram vad som formar musiken.

Att börja i utkanten men sedan bli omfamnad och hyllad. Det är en erfarenhet som Oscar Dronjak, gitarrist och grundare av heavy metal-bandet Hammerfall delar med Enver Ramirez, tidigare medlem i hiphopkollektivet Hammer Hill Click. De båda möts den 13 januari, i första delen av samtalsserien Bakom musiken.

2B9C.jpg
– När Hammerfall först började spela melodisk heavy metal sågs det som astöntigt. Nu har de spelat på Scandinavium fyra gånger. Hammer Hill Click började utanför, när hiphop fortfarande inte var något vardagligt, och blev sedan omfamnade av Göteborgs kulturliv, säger Bella Stenberg, kulturjournalist och samtalsledare.

Bygger på göteborgarnas egna minnen
Utställningen om Göteborgs musikliv invigdes i november. Den berättar om artister, dansgolv, klubbar och musikupplevelser från 1950-talet fram till idag, genom foton, film, musik och föremål.

Mycket av materialet kommer från privatpersoner och musiker som delat med sig av minnen och lånat ut kläder, skivfodral och musiktidningar.

– Flera hundra personer har bidragit. Det är jätteroligt med den generositeten, utan det hade det inte gått, säger Jenny Johansson, kommunikatör.

Trots att musikstilar, konsertscener och inspelningsteknik har genomgått stora förändringar sedan 1950-talet framträder flera röda trådar. Det handlar bland annat om populärmusiken som en frizon där varje ny generation kan hitta sin egen väg, och om vad musik, kläder och mötesplatser kan betyda för formandet av gemensamma identiteter.

Möten över genrer och generationer
Syftet med samtalsserien är att ge ytterligare perspektiv, genom att låta personer som kommer från till synes olika håll mötas runt ett gemensamt tema. 10 februari möts Sven-Eric Dahlberg och Stefan Sporsén. De är båda skickliga musiker med gemensam erfarenhet av att stå lite i bakgrunden, som kapellmästare för Sonya Hedenbratt respektive Håkan Hellström.

Andra onsdagen i mars möts Etzia, reggae- och dancehallartist, och Mats Jönsson, sångare i punkbandet Attentat, för ett samtal om hur musik kan växa fram i motstånd och utifrån enkla medel. I april samtalar visartisten Christina Kjellsson och rapparen Peshi om att skapa musik baserad på ordets kraft, samt om hur de båda jobbar med att föra tradition och kunskap vidare till andra.

Utställningen om Göteborgs musikliv har lockat mängder av besökare sedan öppningen, berättar Jenny Johansson.

– Det har varit succé. Något som är roligt är att utställningen drar hit alla åldrar. Jättemånga kommer med sina föräldrar eller barn, men det är också olika kompisgäng.

Instrument att låna
För den som vill gräva djupt i den göteborgska musikmyllan finns stora möjligheter, enligt Jenny Johansson. På uppställda skärmar går det att ta del av bilder, ljud och berättelser om över 300 olika artister och grupper. Den som vill kan slå sig ner framför en film med klipp från en rad konserter från då till nu. Och i en liten studio går det att testa piano, bas, gitarr eller trummor själv, med hjälp av instruktionsfilmer där musiker från bland annat Soundtrack of our lives och Midaircondo lär ut varsin låt.