Foto: Göteborgs Konstmuseum

Skiss funnen på baksidan. Pappa-mamma-barn – och babian – nu är Picassos akrobatfamilj hemma på Göteborgs Konstmuseum efter ett års gästspel i Paris och Basel. Verket, som tillhör konstnärens så kallade rosa period och är ett av museets mest kända, visats åter från och med den 26 oktober.

Målningen ”Akrobatfamilj” har under det gångna året varit utlånad till Musée d’Orsay i Paris och Fondation Beyeler i Basel där den ingått i en stor utställning över den unge Picassos blå och rosa perioder (1901–1906). När verket kommer tillbaka till sitt hemmuseum den 26 oktober kommer det att visas i ett nytt sammanhang, som presenterar målningens historia och museets arbete med att bevara det.

– Vi vill synliggöra att vi har det här unika verket i samlingen och vilket ansvar det innebär. Det har en spännande historik som involverar några av den avantgardistiska konstens främsta tillskyndare i Paris vid seklets början, Leo och Gertrude Stein, säger Anna Hyltze, tillförordnad museichef.

– Vi hoppas att vår publik känner samma stolthet som vi över att verket finns i vår samling och tar chansen att lära sig mer om hur det kom till Göteborg, fortsätter hon.

Hittills okänd skiss hittad på målningens baksida

Foto: Göteborgs Konstmuseum

I samband med utlånet har en konditionsbedömning gjorts, som har resulterat i ett konserveringsprojekt tillsammans med två internationella forskarteam. Under konserveringsarbetet har en tidigare okänd skiss hittats på målningens baksida – exakt vad den föreställer är dock oklart.

I anslutning till verket kommer tre filmer att visas, och i samband med målningens återkomst hålls en föreläsningsdag där bland annat Picassoexperten Marilyn McCully medverkar.

”Akrobatfamilj” tillhör Picassos rosa period, där han ofta skildrade scener i cirkusmiljö, och Picassos cirkusfamilj har tolkats en version av den heliga familjen med Josef, Maria och Jesusbarnet.