Vädret drog ner besökssiffror. Sex dagar med 790.000 besök till 1.058 programpunkter och 94 miljoner kronor spenderade av besökare som var nöjda till 89 procent. Nu har årets Kulturkalas summerats i siffror.

Rapporten från kalasarrangören Göteborg & Co bygger på intervjuer med 527 slumpvis utvalda besökare, gjorda av HUI Research under kalaset 16 – 21 augusti.

Antalet besök är klart färre än förra årets 925.000. Något som Göteborgs & Co tror beror på att vädret var sämre i år.

Men 89 procent av besökarna är alltså nöjda eller mycket nöjda med kulturkalaset, en liten förbättring från förra årets 87 procent. Det bästa med kalaset är den trevliga atmosfären, folkfesten och det breda artistutbudet – och att det är gratis.

Många fler göteborgare än förra året
I år fanns bland andra Timo Räisänen, Eldkvarn, Sven-Bertil Taube, Kajsa Grytt, Jill Johnson, Daniel Lemma, Arvingarna och Kalle Moraeus på kalasscenerna.

Hela 63 procent av besökarna var göteborgare, en kraftig ökning jämfört med förra årets 45 procent. 22 procent av besökarna kom från resten av Västra Götalandsregionen, 7,5 proc från övriga Sverige och 7,5 procent från utlandet.

Genomsnittsåldern för kalasbesökaren är 36 år även om den största enskilda åldersgruppen är 15–21 år (16 procent). Fler kvinnor än män besöker kalaset, i år var det 55 procent kvinnor, lite mer jämställt än förra årets 63 procent.