Sveriges design- och konsthantverksmuseum, Röhsska museet i Göteborg, satsar på mode inför Designårets höstsäsong. Formintresserade göteborgare lockas med en rad nya utställningar samtidigt som museet presenterar en utökad föreläsningsserie med höga ambitioner.

Om konsthantverket lite grand får träda tillbaka under Designåret tar Mode som tema ett kraftigt steg framåt. Flera av höstens utställningar och föreläsningar tar sin utgångspunkt i det stora intresset för just mode.

Publiken allt yngre

”Do Redo” heter en utställning som handlar om att hitta nya spännande vägar för återbruk inom textilarbete. ”Fashion Futures” presenterar de plagg som svenska designstudenter tävlat med internationellt. Dessutom kommer de egna samlingarnas modeinslag att lyftas fram för att locka till nya perspektiv.

Tisdagskvällar avlöser föreläsningarna varandra – även där ofta med modeinriktning som tema.

– Vi har lagt märke till att en allt yngre publik kommer till våra föreläsningar, säger Birgitta Wåhlander, informationsansvarig på museet, som hoppas och tror att trenden fortsätter med höstens program.

Besökstopp på Kulturnatta

Bland föreläsningarna märks också förra Röhsska-intendenten Christina Zetterlunds ”Design i informationsåldern” och berättelsen om hur arbetet med den prisade YCC-bilen från Volvo tog form.

Förhoppningar finns om att kunna komplettera utställningar och föreläsningar med modevisningar och helt säkert blir det besökstoppar i oktober när Kulturnatta arrangeras den 14:e för att en vecka senare följas upp med den femte Designdagen.