Från 16 till 13 år. Forskning visar att styrketräning i lägre åldrar har fler positiva effekter än vad man tidigare har trott. Därför sänker Göteborgs Stad åldersgränsen på sina gym. Från och med den 29 oktober får man i sällskap av en vuxen träna från det år man fyller 13.

− Förr trodde många att det var skadligt för unga att styrketräna, att de till exempel kunde stanna i växten. Men det var bara antaganden och det fanns ingen forskning som visade det, säger Maria Joängen på idrotts- och föreningsförvaltningen.

Starkare skelett och bättre minne
Den forskning som gjorts på senare år ger i stället stöd åt uppfattningen att unga visst kan träna på gym. Om de bara gör det på rätt sätt, under kontrollerade former och varierar träningen.

Bland annat är det skadeförebyggande, stärker skelettet och ökar kognitiva förmågor som minne, inlärning och koncentration

− Med ålderssänkningen hoppas vi även på att nå en målgrupp som i dagsläget inte tränar alls. Många ungdomar som inte väljer föreningslivet kan tänka sig att gå på gym, eftersom det är mer kravlöst. Det viktiga är att skapa intresse för att vara fysiskt aktiv, säger Maria Joängen.

Gymen ordnar inspirationsvecka
Tidigare var åldersgränsen 16 år. Den åldern gäller fortfarande för träning på egen hand. 13-15-åringar kan enbart träna tillsammans med en medföljande vuxen och efter att ha fått träningsprogram och introduktion av en specialutbildad instruktör.

− Det handlar om att anpassa träningen till den individuella utvecklings- och mognadsnivån. Det kan vara sådant som hur många gånger man ska träna i veckan, antal repetitioner och vilka slags övningar som fungerar bäst, säger Maria Joängen.

Under höstlovet vecka 44 kommer stadens gym- och motionscenter att ordna en inspirationsvecka. På de flesta gym går det då att träffa de specialutbildade instruktörerna, få en visning och prova på några övningar. Dessutom finns möjlighet att testa olika former av gruppträning.