Fem inspirerande guider. En sommarkampanj ska locka besökare att “svemestra” hållbart i Göteborg. Den knyter an till utmärkelsen Världens mest hållbara stad 2021. Göteborg & Co har tagit fram fem guider med olika teman för att inspirera besökarna.

– Vi vill göra det enkelt för människor att vilja vara här i Göteborg och också vilja upptäcka mer, säger Andrea Jovell, chef för marknad och kommunikation på Göteborg & Co.

Inför förra sommaren gjorde Göteborg & Co en kampanj som vände sig till göteborgarna “För ditt Göteborg” som följdes av “Upplev ditt Göteborg”. I år, när samhället öppnat upp lite mer, görs en sommarkampanj som vänder sig till besökare som bor 10 till 40 mil från Göteborg.

– Vi har valt att ha kampanjen nästan samtidigt som besökaren upplever destinationen. Det hänger ihop med att 3,4 miljoner svenskar inte har bestämt sig för vad de vill göra på sin semester. Många har allt kortare framförhållning och vi vill finnas med som ett alternativ när man funderar på vad man ska göra, säger Andrea Jovell.

Fem digitala guider

Fem digitala guider har tagits fram som inspiration: Upplev Göteborg med barn i sommar, Sommarpärlor i Göteborgs skärgård, Sommarens bästa sightseeing i Göteborg, Göteborgs bästa uteserveringar och Sätt guldkant på sommaren i Göteborg.

Knyter an till utmärkelse

Sommarkampanjen knyter an till utmärkelsen världens mest hållbara stad 2021, Best sustainable city stay, som Göteborg fick av reseguiden Lonely planet.

– Vi tyckte det var stort, kände oss stolta och ville gärna berätta om det för fler. Vi har märkt att hållbarhet blivit allt mer efterfrågat när man väljer destination.  Men vi vill visa upp destinationen Göteborg som den ser ut i dag. Vi har inte enbart hållbara besöksmål, utan vi har massor att jobba med precis som man har på alla andra platser, säger Andrea Jovell.

En digital kampanj

Göteborg får draghjälp av Visit Sweden, Sveriges marknadsföringsbolag. Visit Sweden har fått statliga pengar för att inspirera resande i Sverige och satsar också på att lyfta Stockholm, Göteborg och Malmö för att öka resandet till städerna. Både för att storstäderna är inkörsport till övriga Sverige för utländska besökare, men också för att få upp svenskarnas intresse för stadssemester igen. Göteborg finns även med i en kampanj på reseplattformen Tripadvisor och på hotellbokningssajten Hotels.com.

– Så det är en digital kampanj och tillsammans med övriga som kommunicerar Göteborg så tror vi att vi når de flesta intresserade svenskarna, säger Andrea Jovell.

Går det att mäta vad kampanjen ger och i så fall hur?

– Vi kan mäta engagemang och hur många som nås av en digital kampanj och vi kan mäta hur många som bor på hotellen och campingar. Men vi saknar mätetal kopplat från kampanjen till boendet. Vi har ingen sådan modell i dag, jag vet ingen som har det ännu. Det är en gemensam utmaning för alla destinationer i Sverige, säger Andrea Jovell.

Sommarkampanjen startade 11 juni och pågår augusti månad ut.